Tien ya ming yue dao
Režija: Yuen Chor
Koreografija: Tong Gai
Uloge: Ti Lung, Lo Lieh, Ching Li
Sredinom sedamdesetih, Shaw Brothers je počeo produkciju
serije filmova baziranih na wuxia novelama Ku Longa koje je uglavnom režirao Yuen
Chor. Ovi filmovi su publici ponudili svjež i zanimljiv pristup mačevanju i
wuxia temama u post Bruce Leejevoj eri kada je u borilačkom filmu dominirala čista kung
fu akcija. U periodu između 1976. do 1980. snimljeno je oko šesnaest filmova prema Longovim novelama, uz
napomenu da ovaj broj ne uključuje filmove koji su snimani izvan
Shaw Brothers studija kao nezavisne produkcije.
Yuen Chor se pridružio Shaw Brothersima 1971., nakon kratke saradnje sa
rivalskim Cathay Studiom, gdje je režirao jedan od njihovih komercijalno
najuspješnijih produkcija Cold Blade, sa tada najvećom zvijezdom Cathay studija
Melindom Chen u glavnoj ulozi. U filmu Melinda Chen glumi tatarsku princezu
lojalnu Yuan dinastiji, koja se prerušava u kinesku heroinu kako bi došla do mape
koja sadrži vojne tajne druge strane. Mapa je prepolovljena i u posjedu dva
mačevaoca sa zadatkom da je sačuvaju (zvuči poznato). Prvi Chorov film za novi studio je bio, ne
toliko zapaženi, Duel for Gold (1971), međutim, već svojim sljedećim projektom Intimate
Confessions of a Chinese Courtesan (1972), ozbiljno će skrenuti pažnju na sebe. Radilo se o ljubavnom trileru koji govori o djevojci koja, nakon što je oteta i
odvedena u bordel, uspijeva da pobjegne i organizuje osvetu protiv svojih otmičara.
Ovaj film je tematski bio daleko od wuxia akcija po kojima će
Chor postati poznat, ali stilski i vizuelno postavio je standard za njegove naredne
filmove. Takođe, u filmu su postojali elementi detektivskog zapleta koji su postali ključni dio svih Chorovih wuxia filmova. Killer
Clans (1976), bio je prvi film sniman prema noveli Ku Longa, nakon
kojeg slijedi The Magic Blade, vjerovatno jedna od
najboljih saradnji sa Ti Lungom koji će postati zaštitno lice Chorovih filmova. Ti
Lung se kao protagonista pojavio u većini njegovih filmova od kojih su se izdvajali: The Jade Tiger, Clans of Intrigue, The Sentimental
Swordsman i Swordsman and Enchantress. The Magic Blade je u startu bio
zamišljen kao početak filmske trilogije. Ti Lungov lik iz The Magic Bladea Fu Hung Hsueh, kratko se
pojavljuje u filmu Death Duel iz 1977. godine u
kojem glavnu ulogu igra Derek Yee, inače mlađi brat Davida Chianga. U Death Duelu glumi i Lo Lieh, doduše, kao ubica Hang Tan, lik kojeg je tumačio i u Killer
Clans. Ovo samo dokazuje koliko je Jianghu univerzum iz novela Ku Longa povezan. Iste godine je snimljen, uslovno rečeno, treći nastavak Pursuit of Vengeance, gdje Ti Lung
reprizira istu ulogu.
Ti Lung igra Fu Hung Hsueha, mačevaoca plaćenika
koji nosi pončo kao u westernima i posebno izrađen mač sa mehanizmom, do tada neviđenim u ovoj
vrsti filmova. Na početku filma prihvata izazov i izlazi na duel
Yen Nan Feiu (Lo Lieh), ali tokom duela misteriozni Gospodar Yu pokuša da ih ubije, te se oni udružuju kako bi otkrili ko im radi o glavi. Namjera Yua je da se dokopa čuvenog oružja Peacock strelice,
preko kojih bi zavladao Jianghuom i da likvidira sve borce koji bi mogli da dođu u njihov posjed.
Yen Nan Fei vs. Fu Hung Hsue
Yen uspijeva
da ubjedi Fua da zajedno krenu u Peacock Mansion gdje se nalaze strelice, te pokušaju da ih se domognu prije Yua, što neće
biti jednostavno jer je oružje jako dobro čuvano. Strelice su toliko moćne da
svako ko dođe na 50 koraka od njih može biti ubijen. Situaciju dodatno
komplikuje činjenica da je Yu poslao petoricu ubica na njih, od kojih
je svaki sljedeći bolji borac od prethodnog. Ipak, oni stižu u dvorac gdje vlasnik oružja, Fu Chiu (Ching
Miao), prije nego što je ubijen od strane Yuovih plaćenika povjerava
strelice Fuu na čuvanje, i od tog trenutka za njega počinju problemi. Pošto u Jianghu, svijetu proizašlom iz wuxia novela, postoji pravilo da svako sa kim ukrstite put
je potencijalni špijun ili ubica koji iskače kroz prozor, sa drveta ili na
neki drugi kreativan način demonstrira svoje prisustvo, Fu Hung Hsueh se
odjednom suočava sa gomilom neprijatelja čije namjere nikada nisu onakve kakve prvobitno
izgledaju. Jedno od pravila Jianghua da onaj koji je najbliži glavnom
junaku po pravilu radi za drugu stranu, i u ovom slučaju nije izuzetak. Nažalost,
Yuen Chor se i ne trudi previše da to sakrije, već nam telefonira na samog
početku šta nas očekuje izborom Lo Lieha za Ti Lungovog saveznika.
Fu ostaje sam sa Fu Chiuovom kćerkom Yu Cheng (Ching Li), kojoj
je obećao zaštitu, i gomilom smrtonosnih strelica koje žele svi. On uspješno
izbjegava klopke koje mu postavljaju Yuovi plaćenici, mada, kada je okružen
gomilom loših momaka primoran je da koristi strelice. Međutim, Fu je sjajan borac,
posebno je snalažljiv sa svojim mačem, pa mu one u većini slučajeva i nisu neophodne. U međuvremenu, Yu Cheng je kidnapovana
i Yu traži strelice za otkup. Jedino što preostaje Fu Hung Hsuehu je da krene u
potragu u nadi da će spasiti Yu Cheng, što će dovesti do neizbježnog suočavanja
sa Yuom.
The Magic Blade je direktna posveta Sergio Leoneu čiji je
Fistful of Dollars rimejk Yojimba, baš kao što je dobar dio Yuen Chorovih filmova omaž western i chambara žanru. Fu Hung Hsueh, glavni junak sa pončom je
zapravo Eastwoodov Man with No Name, samo što Ti Lung ipak nije toliko harizmatičan kao
Clint, a i sa druge strane nije imao tako upečatljivog rivala kao što je to bio pukovnik Mortimer. Za razliku od Leonovog svijeta gdje se sve
vrtilo oko novca, ovdje novac ne predstavlja nikakvu vrijednost. Motiv za akciju u
Jianghu nisu novac ili materijalna moć, već prestiž kako bi se stekla reputacija
najboljeg borca. Jedan od ključnih motiva svakako je i osveta.
Wuxia novele po formi i sadržaju odgovaraju
tradicionalnim kineskim pričama gdje se naracija razvijala kroz zhang hui (povezana
poglavlja). Poglavlja su sadržavala veliki broj likova koji su pravili saveze i
ulazili u sukobe jedni sa drugima. Romantične situacije su se javljale samo nakon sukoba
ili kada je heroj dolazio iz drugog klana ili druge provincije. Osvete i borbe
za nadmoć između rivalskih klanova su centralne teme ovih novela. Osveta kao
pokretač radnje je omogućavala da heroj raste, napreduje (po pravilu nauči neku
borilačku vještinu) i dolazi u situaciju suočenja sa protivnicima, gdje bi u
duelu ispunio zakletvu i osvetio se (baochou). Jedan od čestih klišea wuxia
filmova je i korišćenje raznih oružja, zamki i stupica (kliznih ploča, mreža
koje padaju sa drveća, tajnih prolaza…) Zajednički termin za ovu vrstu naprava
na kineskom je jiguan, a često su upotrebljivane u kung fu filmovima.
Dobra ilustracija za jiguan je Chang Chehov film House of Traps iz 1982.
Majstor za jiguan i stalni saradnik Yuen Chora, Tong Gai, u
The Magic Bladeu je nastavio da usavršava svoje gadgete (volio je da se igra oružjem
i uvijek je ubacivao nove neobične sprave i oružja u filmove). Njegova akciona
koreografija kombinovala je elemente opere i kung fua,
sa upotrebom kreativno napravljenog oružja. Ti Lung u filmu nosi posebno izrađeni široki mač sa vrtećim sječivom kao neku
vrstu pile, upakovan u specijalno dizajnirane korice. Pod jiguan se mogu podvesti i
nadrealni set-pieceovi, uključujući akciju na šahovskoj tabli, ili akciju u šumi u kojoj se Ti Lung bori protiv
desetina loših momaka koji formiraju borbenu formaciju piramide.
Chorovi junaci nisu klasični yanggang borci kao kod Chan
Cheha, već romantični mačevaoci koje je sjajno tumačio Ti Lung. Zato su Chorovi
filmovi imali mnogo više melodramskih elemenata ili qinga, tj. naglašenih
emocija, strasti i tragične ljubavi. Još jedna razlika u odnosu na Cheha je
koriščenje ženskih likova. Za razliku od Cheha, koji ih je skoro potpuno izbacio iz svojih filmova,
ženski likovi su prisutni u svim Chorovim filmovima, još od Intimate Confessions
of a Chinese Courtesan, pa preko cijelog wuxia kruga sa Ku Longom, a u većini
slučajeva radilo se o ženama ratnicama, romantičnim interesima glavnih junaka ili zlim zavodnicama.
U The Magic Blade imamo Ching Li kao ljubavni interes Ti Lunga, kao i zlu Tien Ni,
koja na sve moguće načine pokušava da ga privoli na svoju stranu te tako sruši njegovu reputaciju nepotkupljivog ratnika.
Mmm...mnogo volem Rh negativnu.
Uz kombinaciju muškog i ženskog principa (yin, yang), Chor
se u svojoj estetici igrao i sa gotskim elementima; npr. u Full Moon
Scimitaru (1979), pojavljuju se utvare i duhovi. Krajem sedamdesetih, priče
o duhovima su bile izuzetno popularne, što je Yuen Chor iskoristio i ugradio ih
u svoj wuxia univerzum. Iako je centralna tema većine njegovih filmova intrige među
klanovima, u njima postoje i fantastični elementi kao što je to
bio slučaj u filmu The Web of Death (1977), gdje
osim upotrebe neobičnog oružja, postoje objekti poput magične
lampe iz kojih izlaze džinovski pauci koji pletu smrtonosne mreže itd. Međutim, kompletna scenografija iz filma u film se nije
mijenjala, uz činjenicu da se Chor nije odricao glavnih glumaca, često ni sporednih, pa se ponekad stiče utisak flešbeka na jedan te isti film.
The Magic Blade je u vizuelnom smislu mješavina uticaja američkih i spaghetti westerna i japanskih chambara filmova. Atmosfera je mračnija u odnosu
na ostale Chorove filmove, mnogo je više nasilja i krvi (uticaj chambare), plus
detektivski dio priče (obavezan dio wuxia novela) nije previše razvodnjen i
radnju mogu pratiti i oni koji nemaju iskustvo sa ovakvom vrstom filmova. Sve
borbe se dešavaju na setovima Shaw Brothers studija (osim jedne koja je
snimana u šumi), što je bio standard za SB. Pošto se radi o Yuen Chorovom
filmu, ne moram da napominjem da su scenografija i kostimi prva liga.
Direktan uticaj Japana je očigledan i u načinu kako je
orkestrirana akcija. Iako borbe u wuxia filmovima traju relativno dugo i ponekad
djeluju razvučeno, bar u odnosu na japanske chambare, ovdje to nije tako. Borbe
su kratke, krvave i završavaju se u par poteza. Fu Hung Hsueh, uz pomoć svog
sječiva, brzo eliminiše protivnike. Čak
i završni duel u filmu, koji po pravilu traje duže od ostalih borbi i ima svoju
uobičajenu dinamiku, završava se vrlo brzo. Što se tiče uticaja westerna,
izgleda kao da je Tong Gai želio borbe mačevima na način kako bi to uradio
Leone da je imao priliku da snimi wuxia film. Borbe su snimane iz srednjeg i
krupnog plana, sa jako puno rezova i zumiranja. Uglovi iz kojih je snimana
akcija, pokreti kamere i brzi rezovi su stvarali iluziju mnogo intenzivnije
borbe nego što je bila. Zaista, akcija je izgledala mnogo dinamičnija
nego u Chorovim prethodnim filmovima. The Magic Blade je ne samo akcijom već
kompletnim vizuelnim utiskom izgledao mnogo modernije od vremena kada je nastao.
Zato nije slučajno što se na The Magic Blade, kao i kompletan Yuen
Chorov filmski krug baziran na Ku Longovim novelama, naslonio novi talas mladih hongkonških filmadžija koji su svi redom
za svoje debitantske filmove odabrali wuxia teme. Trend je započeo Tsui Hark sa The Butterfly
Murders (1979), zatim Johnnie To sa The
Enigmatic Case (1980) i na kraju Patrick Tam, u saradnji sa Chin Siu Tungom, sa filmom The
Sword (1980).
Dakle, ako volite Yuan Chora, ako volite Ti Lunga i ako
ste za 90 minuta kvalitetne akcije u stilu kasnog Shaw Brothersa, ovo je film za vas.
IVL izdanje filma je remasterovano
(srećom, kao i većina SB izdanja) od strane Celestial Pictures i izgleda
sjajno. Iskrena preporuka za sve fanove wuxia akcije.
No comments:
Post a Comment