Dao hun
Režija: Chang Peng Yi
Koreografija: Leung Kar Yan
Glumci: Meng Fei, Chen Sing, Leung Kar Yan, Phillip Ko,
The Cluch of Power je wuxia u Yuen Chorovom stilu, sa mnogo
više akcije, neobičnih detalja i raznih bizarnosti koji tajvanske filmove čine takvima kakvi jesu.
Za one koji nisu previše upućeni u azijsku akciju ili nisu
čitali moje prethodne postove, nije zgoreg da ponovim da je Yuen Chor uz Chang
Cheha bio najveća rediteljska zvijezda Shaw Brothers produkcije. Hiperaktivni Chor
je u period od šest godina za Shaw Brothers snimio osamnaest filmova po adaptacijama
Ku Longovih novela i razvio jedan novi podžanr u okviru hongkongške akcije. Njegovi stilizovani i vizuelno bogati filmovi
su postali standard za wuxia akciju koje su mnogi pokušali da kopiraju. Među
takvima posebno se izdvajao reditelj Chang Peng Yi, zbog čega je i zaslužio nadimak "tajvanski Yuen Chor". Osim što je snimao adaptacije novela Ku Longa po uzoru na
Chora i što se trudio da mu filmovi vizuelno liče na Chorove, tu svaka
sličnost između njih prestaje. Možda najbolji primjer Chang Peng Yievog rada je The Clutch of Power, jedna u nizu adaptacija novela Ku
Longa iz 1977. godine.
Priča je smještena u 1267. godinu za vrijeme Sung Dinastije,
kada mongolski zavojevači napadaju utvrđeni grad Shang Yang. Vojska priprema
pomoć, ali izdajnik u liku ministra Chao Taoa šalje lažni izveštaj Imperatoru
(kao Rotšildi onomad za Velingtona) i krade mapu kineske odbrane te pokušava da
je proturi Mongolima. Patriote moraju da zarobe kurira, obavijeste
Imperatora na vrijeme i
obračunaju se sa izdajicom Chao Taom. Međutim, mapa je izgubljena i svi kreću u
potragu za njom. To je prolog filma, da bi sledećih devedeset minuta imali
borbu za mapu koja toliko često prelazi iz ruku jednih u druge, da poslije
izvjesnog vremena ni lik sa mapom nije siguran da je ista kod njega.
Pošto je u wuxia filmovima uvijek naglasak na intrigama i pričama sa elementima špijunskog trilera i ovdje postoji sličan zaplet, ali toliko komplikovan da bez papira i olovke nije moguće
do kraja ispratiti radnju. Tajvanski autori su veoma malo vremena u svojim filmovima
posvećivali razvoju likova i pričanju priča, taj aspekt produkcije smatrali su manje važnim i uglavnom se koncentrisali na akciju. Cjelokupan način pripovijedanja,
građenja likova i odabira tema im je bio skoro identičan. Preuzimali su
priče kineskih novela sa konfuznim zapletima i količinom likova koji ne bi
mogli stati ni u seriju, ili su smišljali priče sa dijalozima koji su se
trudili samo da opravdaju sljedeći set tuča. Uglavnom su dijelili iste
koreografe, glumce, loše setove, i ako kažem da je dovoljno da pogledate par
tajvanskih wuxia filmova pa da imate utisak kao da ste pogledali sve, možda
malo pretjerujem, ali ne previše. Imali smo zle učitelje-dobre učitelje, zle klanove-dobre
klanove, učenike koji svete svoje roditelja, mape ili priručnike preko kojih se
dolazi do dominantne tehnike ili blaga, mačeve kao simbole prestiža ili neko
drugo egzotično oružje, i uvijek dovoljno natprirodnog da bi nas podsjetili
kako se sve dešava u izmaštanom "svijetu borilačkih vještina".
Ti filmovi, iako formalno zasebni, funkcionisali su kao serijali; imena su se mijenjala, likovi jako rijetko, dok su zapleti uglavnom ostajali isti. Svaki od njih u svom ponavljanju donosio je poneki svjež detalj na nivou priče ili par situacija koje bi ga činile posebnim, i to bi bilo sve. Ono što nije valjalo sa pričom i likovima, kompenzovali su sa akcionom koreografijom. To je izgledalo tako da se koreografija masovnih borbi pripremala i snimala nedeljama, a scenario (ako je postojao, a u većini slučajeva postojala je samo ideja) se pisao na brzinu.
Osim naivnih priča i odsustva bilo kakve ozbiljne karakterizacije, ovi filmovi su patili i od hroničnog nedostatka ženskih likova – ovo posljednje vjerovatno su preuzeli od svojih uzora iz Shaw Brothersa, prije svega Chang Cheha. Neki od priča su ipak bile kompleksnije od drugih, ali kombinacija kvalitetne koreografije i scenarističkog haosa je u većini filmova bila potpuno neizbalansirana. Zapleti su se dešavali odjednom, a onda smo upadali u seriju twistova da bi na kraju ostali zbunjeni gdje priča počinje, gdje se završava te ko se kome osvećuje. Neću da kažem da je radnju bilo nemoguće pratiti, ali trebalo je da se baš pomučite da bi shvatili šta se zapravo dešava na ekranu. Nevjerovatno je sa koliko malo ambicije se ulazilo u taj dio produkcije. Čini se da svaki put kada Ku Long ne bi isporučio novi scenario jednostavno bi se improvizovalo, ili se radilo sa restlovima prethodnog scenarija. Produkcija je bila posebna priča. Amaterska scenografija, kostimi i maske, sa nekim od najgorih specijalnih efekata koje ste ikada vidjeli, bili su neizostavan dio ovih filmova.
Champ Wong
Priručnik sa tajnom tehnikom je pokretač radnje u ogromnom
broju kung fu i wuxia filmova. Ni ovoga puta nije drugačije, sa razlikom
što je u The Clutch of Power mapa ta za koju se svi otimaju. Champ Wang
glumi mačevaoca koji se odaziva na ime The Sword, a u potrazi je za mapom ne zbog sudbine Sung Dinastije ili Mongola, već
što u
tome vidi šansu da se bori protiv najboljih mačevalaca za laskavu
titulu najboljeg borca u "svijetu borilačkih vještina". Champ Wong je
ovdje u svom elementu – bez previše priče i sa mnogo korišćenja
mača. Chang (Meng Fei) je jedini pozitivan lik u filmu: mladi borac koji
ima zadatak da pronađe majstora koji je u stanju da u duelu pobijedi The Sworda,
uzme mapu i odnese je Imperatoru. Chang ima i dodatni motiv osvete jer mu je
roditelje ubio upravo The Sword. On je više pasivni glavni lik pošto je mapa
zapravo ta oko koje se sve vrti. Chen Sing kao negativac većinu vremena provodi
pod maskom i tek na kraju saznajemo o kome se, zapravo, radi. Sing glumi misterioznog mačevaoca koji
je unajmio The Sworda da se dokopa mape. Reditelj Chang Peng Yi tokom filma ubacuje
likove koji nemaju nikakve veze sa osnovnom radnjom filma, vjerovatno da bi dobio
više tijela za orkestriranje akcije. Za akciju to je dobro, ali još više
razvodnjava priču koja je već dovoljno komplikovana. Još jedan od likova sa nejasnim
motivima je The Black Meteor, kojeg glumi Leung Kar Yan. Phillip Ko igra
glavnog negativca u filmu, ali i on se pojavljuje sporadično i ima jako malo
prostora da se pokaže u pravom svjetlu.
Reditelj Chang Peng Yi naravno nije bio Yuen Chor, ali u onom dijelu gdje je bio
kompententan, a to su akcione scene, zajedno sa Leung Kar Yanom je odlično
odradio posao. Zanimljivo je da Leung Kar Yan uopšte nije bio majstor borilačkih
vještina, čak ni kaskader. On je "filmski kung fu" naučio na setovima
Shaw Brothers studija, kod kojih je bazični trening bio mnogo više od običnog
treninga za film. Kasnije je zanat ispekao u moru nezavisnih produkcija, prije
svega na Tajvanu, mada je redovno snimao i za SB produkciju. Posebno treba
izdvojiti njegov rad sa Sammo Hungom u filmovima Odd Couple (1979) i The Victim
(1980), koji su ga učinili popularnim.
To što nije prošao Kinesku operu, u Leung Kar Yanovom slučaju
bila je prednost, jer je bez ustručavanja koristio svoje stečeno znanje u
kombinaciji sa standardnim operetskim stilom i wuxia akrobacijama. U wuxia
filmovima naglasak je uglavnom bio na borbi mačevima i upotrebi trampolina i rijetko kada smo gledali prizemljene borbe ili borbe pesnicama, što u The
Clutch of Power nije slučaj. Ovdje letačku ekstravagancu sa početka
vremenom smjenjuju vješto koreografisane borbe mačevima, da bi se do kraja
borci potpuno prizemljili. Iako akcija možda nema onaj kvalitet i ritam kao kod Pengovog uzora Chora, ona je ubjedljivo najbolji dio cjelokupne produkcije. Na kraju filma gledamo kombinaciju obračuna rukama i
oružja između Champ Wonga i Chen Singa. Nešto slično prizemljeno i bez naglih
zumova, ipak dosta kraće, demonstriraju Chan Yia i Phillip Ko. Film uspijeva da drži ozbiljan ton, mada, kao u svim Chang
Peng Yiovim filmovima prisutan je slaptick, doduše, mnogo manje ili podnošljivo
manje nego inače, tako da oni koji nisu fanovi azijskog humora mogu da budu
spokojni.
Jeftini efekti u ovakvim filmovima nekada izgledaju mnogo
zabavnije nego u mnogo skupljim produkcijama. Posebno je to slučaj u izmišljanju novih
gadgeta, što je uz uvijek intenzivnu akciju i kreativno korišćenje oružja bilo
jedno od umijeća Chang Peng Yia. Npr. u filmu šahovsku tablu koristi kao
pokretno oružje sa sječivom. Nešto slično smo vidjeli u Joseph Kuovom Ninja
Checkmate (1979), kao i u Yuan Chorovom The Magic Blade, istina, mnogo
efektnije. Zatim koristi perje nepoznate živine, vjerovatno kokoške, koje borci stavljaju između
prstiju sa malim strelicama i koje postaje smrtonosno oružje. Mislim da niko prije njega,
čak ni Tong Gai, nije perje koristio na ovakav način. Kad je nestalo perja,
prešlo se na kišobrane, mada kišobrani nisu neuobičajan rekvizit za ovu vrstu
filmova. Postoji film Swordsman with Umbrella, a i Chang Cheh ga je koristio u
House of Traps (1982). U ovom slučaju tkanina je uklonjena, pa metalni kišobran
sa krakovima koji se rotiraju i jako brzo otvaraju, zaista liči na opasnu spravu. Slično oružje, doduše, ne kišobran već giljotina, korišćena je i u filmu The
Flying Guillotine (1974).
Chang Peng Yi, počeo je karijeru na Tajvanu kao Joseph Kuov
asistent na The Matchless Conqueror, sigurno jednom od najboljih Kuovih ranih
wuxia filmova. Njegov debitantski film Shaolin Kung Fu Mystagogue (1976) sa
Carter Wongom i Cheng Yiem je bio jedini klasični kung fu film kojeg je radio u
karijeri. Film je snimio za Kuovu produkciju sa njegovim glumcima i ekipom, i
može se reći da je odrađivao posao za Kuoa. Interesantno da, kada je zaplet u
pitanju, Shaolin Kung Fu Mystagogue nevjerovatno podsjeća na Yuen Chorov Web of Death (1976). Pošto su
snimani iste godine, nije teško pogoditi ko je od koga pozajmljivao. Uslijedile
su samostalne wuxia produkcije koje su preuzimale motive ili kompletne zaplete
SB filmova (The Souls of the Sword, Relentless Broken Blade, Awe Inspiring
Weapon) u mnogo siromašnijim uslovima, ali uvijek uz neki zanimljiv detalj na
planu akcije. U svim tim filmovima glavne uloge su igrali Tien Peng (Roc Tien),
Adam Cheng i Champ Wong, najveće zvijezde nezavisnog wuxia filma sa kraja
sedamdesetih. Vrlo dobri Black Eagle's Blades, poslužio je kao odskočna daska
Chang Peng Yiu za njegov sljedeći film Clan Feuds – prvi i jedini koji je
snimio u okviru Shaw Brothers studija sa Ti Lungom u glavnoj ulozi. Film je bio
copy-paste Chorovog stila, doduše, sa bržim tempom i mnogo više akcije, ali u
cijeloj toj hiperprodukciji ostao je ispod radara. Do kraja karijere Yi je
radio kao reditelj po ugovoru za mnoge manje producentske kuće (Hwa Kuo Film
Studio, Goldig Films), ostajući do kraja vjeran wuxia tematici.
Zanimljivo je koliko je Chang Peng Yi vremenom pozajmljivao i
od drugih akcionih reditelja. Uz pominjanog Yuen Chora, očigledan uticaj je
crpio iz Sun Chungovih filmova Judgement
of an Assassin i The Avenging Eagle, koji su bili mnogo nasilniji od Chorove
stilizovane akcije. U Black Eagle's Blades preuzima mračnu atmosferu Killer
Constable (Roc Tien nosi šešir i crni plaš po uzoru Jasona Pai Piaoa), dok u The
Elimination Pursuit potpuno kopira wire fu stil Ching Siu Tunga.
Muzika u filmu je takođe “pozajmljena”, zvuči jako poznato i
sigurno je već korišćena, vjerovatno više puta. U tajvanskim kung fu filmovima bilo
je normalno da se muzika ubacuje na kraju i, uglavnom, preuzima kako iz Holivuda
tako iz bogatijih Shaw Brothers ili Golden Harvest produkcija. Dobar primjer su
filmovi Pearl Chang, u kojima možete čuti teme od western standarda do glavne
muzičke teme iz Star Warsa.
U svakom slučaju, u okviru onoga što predstavlja The Clutch
of Power je vrlo dinamičan i eksplozivan film u kojem ne postoji nijedan
dosadan momenat od početka do kraja. Sigurno je bolji od većine Chang Yi
Pengovih filmova a svakako iznad prosjeka wuxia tajvanske
produkcije tog vremena.
Postoji verzija filma pod nazivom SON OF WU TANG, ili
SONZ OF WU TANG u izdanju Wu Tang kolekcije, dok je RZA iz Wu Tang Clana još
uvijek radio na popularizaciji borilačkih filmova. Snimak je kropovani pan
& scan, baš kao i izdanje Vengance Videa, odsječeno je, otprilike, 1/3
filma sa strane na kojem se zumirana akcija ne vidi baš najbolje, zapravo, tek u
srednjim planovima do kraja može se vidjeti šta se dešava na
ekranu. To vam je što vam je – bolje nema, tako da je svejedno koju verziju
nabavite ili skinete sa neta.
No comments:
Post a Comment