E
yu tou hei sha xing
Režija: Lee Tso Nam
Koreografija: Bruce Leung
Uloge: Jim Kelly, Chan Sing, Dorian Tan
The Tattoo Connection je hibrid kung fu filma i blaxploitacije u hongkonškoj
produkciji sa Jim Kellyem u glavnoj
ulozi.
Nakon mega uspjeha filma Enter the Dragon, prve koprodukcije nekog velikog holivudskog studija i azijskih ko-producenata (u ovom slučaju Warner Bros., Golden Harvesta i Bruce Leejeve kompanije Concord Production), koji je potpuno redefinisao žanr i približio zapadnoj publici kung fu akciju, Jim Kelly
je imao šansu da kapitalizuje ogromnu popularnost Williamsa – simpatičnog crnca
sa karakterističnom afro frizurom kojeg je igrao u pomenutom filmu. U Hong Kongu
vrata velikih studija i nezavisnih produkcija su mu bila širom otvorena,
međutim, on ih je samo odškrinuo, snimio nekoliko osrednjih filmova i nikada do
kraja nije iskoristio kult koji je
stvoren oko Williamsa.
A šansu je, i te kako, imao. Poznato je da su sedamdesetih godina u bioskopima crnačkih getoa, uz neizbježne blaxploitacije, u velikim količinama puštani azijski
borilački filmovi. Zvijezde poput Bruce Leeja, Jimmy Wang Yua ili Sonny Chibe postali su uzori generacijama mladih crnaca
koji su odrastali na neobičnom spoju crnih junaka sa američkog asfalta i borilačkih
heroja sa dalekog istoka: mačevalaca iz chambara filmova, nindži, kung fu i
wuxia majstora. Pošto su u grindhousima blaxploitacije
i kung fu filmovi često puštani zajedno kao double bill, bilo je logično da se
napravi fuzija između njih te da se crnci oprobaju u ulogama majstora borilačkih vještina.
Trebalo je samo naći autentičnog tamnoputog glumca koji je
već poznavao borilačke vještine ili bio dovoljno vješt da uskoči u cipele
azijskih majstora. Kelly, kao akter najpopularnijeg Leejevog filma na zapadu sa priličnim iskustvom u karateu, nametao se kao logičan izbor – bio je majstor Shorin-ryu karatea i pobjednik mnogih turnira
sa već otvorenim dojom (sopstvenom školom). Ali, kao što sam već napisao, Kelly
se u Hong Kongu nije dugo zadržao i nakon filma Golden Needles, kojeg je radio sa
rediteljem Enter the Dragona Robertom Clousom, uslijedio je The Tattoo Connection, koji je bio
zapravo njegov jedini kung fu - blaxploitation
film, sniman potpuno u hongkonškoj produkciji. Zašto samo jedan, nikada nećemo saznati. Možda je bio previše lijen da
putuje na drugi kontinent ili finansije nisu bile odgovarajuće, mada postoji
priča da mu se nije sviđalo orkestriranje
akcionih scena u Hong Kongu i da je bio prilično težak za saradnju, te da je zbog toga stavljen na “crnu listu”
tamošnjih reditalja.
Za razliku od američkih koreografija koje su se svodile na "pipkanje i dirkanje" i praktično nisu postojale dok Corey Yuen i Yuen Woo Ping nisu preplivali Pacifik, akcione koreografije u Hong Kongu su bile izuzetno brutalne i nije bila rijetkost da su se razmjenjivali pravi udarci koji su za posljedicu imali ozbiljne povrede. Hongkonški glumci koji su prošli borilački trening illi dril Kineske opere su na takvu akciju bili naviknuti, dok je za zapadnjake, čak i one sa ozbiljnim poznavanjem borilačkih vještina, to bilo potpuno novo iskustvo, pa su nepripremljeni mogli ozbiljno da stradaju. Sigurno najpoznatiji slučaj takve vrste je upravo iz filma Enter the Dragon, kada je Bruce Lee u čuvenoj sceni na turniru polomio par rebara Robertu Wallu (negativac O'Hara sa povezom preko oka).
Navodno se i Kelly na setu The Tattoo Connectiona posvađao sa Delon Tanom, koji
ga je udario malo jače nego što je ovaj mogao da podnese (vjerovatno nogom u
glavu pošto je to bio Delonov specijalitet), nakon čega je Kelly zaključio da mu
to ne treba u životu, spakovao kofere i više se nije vraćao u Hong Kong. Kako
bilo, naslijedili su ga neki drugi tamnoputi glumci, uglavnom birani iz miljea
borilačkih vještina. Među njima su se izdvajali Ron Van Clief, Carl Scott i Eugene
Thomas.
Ron Van Clief |
Carl Scott je počeo u Bruceploitationu Last Stirke (1977),
da bi zatim snimio Sun Dragon (1979) i Kung Fu Executioner (1981), oba sa Billy
Chongom u glavnoj ulozi. Scott u borilačkim krugovima nije imao reputaciju jednog Van Cliefa,
ali je na velikom platnu izgledao mnogo atraktivnije. Njegove akcione sekvence
u Sun Dragonu, posebno obračun sa Louis Negliom, spadaju među
najintenzivnije borbe tog doba. Zanimljivo je da u Sun Dragonu po prvi put na
filmu imamo zajedno crnca i Kineza što je kasnije često eksploatisano –
najpoznatiji je svakako primjer Jackie Chana i Chris Tuckera u serijalu Rush Hour.
Eugene Thomas |
Po receptu Sun Dragona, nekoliko godina kasnije, Godfrey Ho je snimio serijal filmova (The Super Ninja, Ninja USA, Mafia vs Ninja), gdje se u buddy cop fazonu pojavljuju Alexander Lo Reia i tamnoputi Eugene Thomas. Kada pogledate ove filmove, više je nego očigledno da su snimani u isto vrijeme, sa istom ekipom, na istim lokacijama. Tipično za Godfrey Hoa i njegovo shvatanje filmske produkcije.
Osim kod Godfreya, Thomas se pojavljuje u Robert Taievom
eksperimentu od preko 13 časova Ninja: The Final Duel, u kojem glumi crnog
monaha. Kad smo kod Taia, treba pomenuti i film Shaolin Dolomite, nastao cut and splice
tehnikom od Ninja: The Final Duela i nekoliko ubačenih scena sa veteranom
blaxploitacije Rudy Ray Mooreom. U ovom bućkurišu od filma, između ostalog,
pojavljuje se i mitsko Lost tribe of Shabazz, još jedan pokušaj da se crnačka
subkultura približi kung fu filmu. Pripadnike Shabazz plemena igraju
bijeli glumci Toby Russell i John
Ladalski, što možemo posmatrati kao ironiju, mada je mnogo
vjerovatnije da Tai jednostavno nije uspio naći dovoljno crnaca za film.
Iako produkcijski The Tattoo Connection nije bio
mnogo iznad Hoovih filmova, ipak je izgledao za nijansu ozbiljnije, ako išta drugo onda zbog činjenice
da je režiju u jednoj od svojih tezgi potpisao Lee Tso Nam.
Film počinje tako što banda na čelu sa gazdom Lokom
(Chan Sing) krade dijamante od osiguravajuće agencije i traži otkup. Agencija šalje
svog najboljeg agenta, bivšeg CIA
operativca Lukasa (Jim Kelly), na lice mjesta u Hong Kong da istraži slučaj.
Kelly ipak više vremena provodi po noćnim kluboavima “to busy lookin' good“ nego što istražuje slučaj. Međutim, uspijeva da izvuče informaciju od
jednog člana bande i polako ulazi u trag Loku i ekipi. Uz gazdu Loka, bandu
čine još nekoliko opasnih faca koji vrijeme provode u obračunima sa drugim
bandama i maltretiranju ljudi. Gazda Lok najviše povjerenja ima u Dong Toa
(Dorian Tan) koji kontroliše robu i pokušava da je proda prije nego što je Lucas
dočepa. Dong sve vrijeme ima moralne nedoumice u vezi posla koji obavlja i tu se razvija subplot oko njegove namjere da napusti bandu, ali do
kraja ostaje nedorečen.
U međuvremenu, banditi saznaju za Lukasa i Chan Sing šalje
svog glavnog tjelohranitelja (Bolo) da ga sredi. Međutim, Kelly je već na brodu – glavnom stecištu bande odakle planiraju kriminalne aktivnosti, između
ostalog i preprodaju droge – i sve je spremno za finalni obračun.
Poznato je da akcione
scene u kung fu filmovima nisu rađene na preskok, već su snimane od prve do posljednje prema
scenariju. Zbog toga je akcija, kako se približavao kraj
filma, izgledala sve bolje. Ovo je posebno bilo značajno ako se glumci i
koreografi nisu dovoljno poznavali ili ako neki od glumaca uopšte nisu
praktikovali borilačke vještine, imali su sasvim dovoljno vremena da se uhodaju
sa koreografom i statistima, naviknu jedni na druge, te savladaju neke
osnovne tehnike. Bilo
je bitno i da se uspostavi ritam između boraca tokom akcije, tako da nije
slučajno što su reditelj i koreografi često birali iste glumce u svojim
filmovima. Npr. Joseph Kuo je koristio Chang Yia kao negativca, dok je
Yuen Woo Ping kao antagonistu Jackie Chanu birao Hwang Jang Leea – ne samo
iz razloga što je bio sjajan borac već vjerovatno
i zbog činjenice da su se već bili navikli jedan na drugog, kao i na Pingov stil
rada. U ovom slučaju, Lee Tso Nam bira svog stalnog saradnika Dorian Tana kao
suparnika Kellyu, što nije polučilo baš najbolji rezultat zbog pominjanog incidenta, ali su se do kraja nekako iskupili sa nekoliko kvalitetnih borbi.
The Tattoo Connection je, upravo, jedan od filmova u kojem kako radnja odmiče akcija ne samo da
je bolja već je količina kreacije u posljednjih nekoliko borbi
neuporediva sa onim što gledamo na početku. Jimova borba sa Bolom (nešto što su mnogi fanovi
priželjkivali još od Enter the Dragona) je vjerovatno najbolja u filmu, dok obračun sa Dorian Tanom na početku, iako je teoretski po svemu trebao biti
najbolji dio filma, prilično je kratak i razočaravajući. Jedna od mana je
manjak akcije glavnog antagoniste Chan Singa, koji, osim velikih leđa, ne pokazuje gotovo ništa, tj. premalo vremena se bije, a previše provodi ležeći i
izdajući naređenja. Još jedan od problema
akcije su duge dionice između tuča, pa je potrebno prilično strpljenje da bi se stiglo od jedne akcione scene do
druge. Ipak, kada do akcije napokon dođe, otprilike je na nivou ovakvih produkcija sa potpisom
glavnog koreografa Bruce Leunga. Bruce Leung, još jedan od stalnih Namovih
saradnika, poznat po pretjeranom korištenju zumova u akcionim
scenama, radi to i ovdje. U slučaju atletski ne baš nadarenog Singa, to je
razumljivo jer prikriva njegove nedostatke, ali za Kellya i pogotovo Doriana
Tana nije bilo neophodno bilo šta maskirati.
Dorian Tan, koji je skoro sve relavantno u svojoj karijeri snimio
pod rediteljskom palicom Lee Tso Nama, u ovom filmu se pojavljuje u ulozi
negativca. Kada je akcija u pitanju predstavlja se sa standardnim repertoarom svojih
high kickova i letećih okreta na koje smo navikli. Leteći udarci, posebno kružni okreti u vazduhu koje
izvodi, izgledaju mnogo atraktivnije od niskih, ali samo na filmu. U pravoj
borbi mnogo je
produktivnije ostati na zemlji. High kickovi nemaju mnogo šanse u odnosu na niske jer previše otvaraju borca i ostavljaju ga izloženog protivniku.
Tajvanac Chan Sing je svoju karijeru u Hong Kongu započeo
krajem šezdesetih godina u Shaw Brothersu. Zbog svog izgleda, poznat po izuzetno
razvijenoj muskulaturi (skoro kao Bolo), bio je tipecastovan dobijajući,
uglavnom, uloge negativaca. U isto
vrijeme, počeo je da se pojavljuje u nezavisnim produkcijama kao što su The
Bloody Fists (1972) i Rage of Wind (1973), oba u produkciji i režiji Ng See
Yuena. U The Bloody Fists Sing igra pozitivca, što je kuriozitet (antagonista
mu je Chen Kuan Tai, što je opet bilo neobično jer smo navikli da ga gledamo isključivo kao
pozitivca).
Chan Sing |
Kada su sporedni glumci u pitanju, Lee Tso Nam je okupio
vrhunsku ekipu. Na početku filma se pojavljuje veteran Lee Hoi Sang, kao vođa jedne od lokalnih
bandi sa upečatljivim povezom na oku. Jedan od Chingovih tjelohranitelja je Chiang
Tao iz Shaw Brothersa, poznat, uglavnom, po ulogama negativaca. Tu je o Sham
Chin Bo, najpoznatiji po ulozi Thai borca u Jimmy Wang Yuovom Master of the Flying
Guillotine. U filmu igra i Tony Leung Sei Hung, mlađi brat akcionog koreografa
Bruce Leunga, koji će i sam kasnije postati jedan od najuspješnijih koreografa
u industriji (između ostalih, radio koreografiju za Ip Man).
Tony Leunga je stariji brat zainteresovao za borilačke
vještine, prije svega Hung Gar, iako je ovaj praktikovao Wing Chun, karate i taekwondo. Kao vrlo mlad sticajem okolnosti dobio je šansu da radi sa vodećim imenima u poslu. U
prilično konfuznom 36 Crazy Fists (1977), igrao je glavnu ulogu i radio koreografiju sa Jackie Chanom
(jedini film u kojem je Jackie bio zadužen isključivo za koreografiju), sa
Sammo Hungom je sarađivao u kung fu parodiji Enter the Fat Dragon (1978), dok je
zajedno sa Ching Siu Tungom radio akcionu koreografiju za Monkey Kung Fu
(1979). Pred samo zatvarnaje Shaw Brothers studija režirao je svoj debitantski
film Thunderclap, wuxia-komediju u kojoj je igrao i glavnu ulogu zajedno sa
Maxom Mokom.
Likovi u The Tattoo Connection su, što bi rekao Jim Kelly: “straight
out of a comic book”. Prema hkmdb.com, Lee Tso Nam je te godine snimio čak sedam
filmova, pa vjerovatno nije ni imao vremena da se previše bavi pričom i razvojem
likova. On je u svojoj karijeri prošao put od ozbiljnih produkcija, do odrađivanja
raznih eksploatacija poput ove. Vjerovatno je za ovaj film i angažovan kao veteran Buceploitacija, i očigledno je da se radi o jednom od njegovih manje ambicioznih naslova.
U filmu postoji nekoliko nenamjerno duhovitih situacija. Kellyev
glas je dabovao glumac sa jakim australijskim akcentom koji pokušava da skine
crnački geto žargon, što na trenutke zvuči vrlo duhovito. U par scena Bolo pokazuje
svoj, uslovno rečeno, komičarski talenat; prvo ubija zečeve da bi isprovocirao
i kasnije prebio brodskog kuvara, a potom počinje da pjeva sa ostalim članovima bande kako
bi iznervirao Delona Tana, što mu takođe polazi za rukom.
Na kraju filma, postoji naznaka da bi mogao uslijediti nastavak, međutim nakon incidenta između Kellya i Dorian Tana od toga nije bilo ništa. Nakon ovog filma Jim je u Americi snimo još samo dvije borilačke blaxploitacie Death Dimension i One Down, Two to Go sa Fredom Williamsonom i definitivno se povukao.
The Tattoo Connection mogu preporučiti samo fanovima Jim Kellya. Za istinske ljubitelje kung fu filmova ovdje
nema ničega što već nisu vidjeli, a za sve ostale ovaj film vjerovatno nije najbolji
uvod u blaxploitation/kung fu produkciju.
Nisam gleda ovo (ni zadnja 2 koja si recenzirao: Iron Monkey iz '77 i Crystal Fist), ali gleda sam Black Belt Jones i Black Samurai od Jima Kellya. On je kao Chuck Norris svoje najbolje borilačke scene snimio s Bruce Leejem, stoga se može zaključit da je prvenstveno Lee bio odgovoran za koreografiju, skeptičan sam prema glasinama da je prepustio Kellyu koreografiju U zmajevom gnijezdu. Vidjeli smo kako je izgledala Kellyjeva vlastita koreografiju u Black samurai, blijedo imitiranje Bruce Leeja s besmislenim potezima i naprezanjem mišića kako bi se stvorio dojam jačine udarca, premda ja volim estetiku i atmosferu tih blaxploitacija i bruceploitacija iz 70-tih godina. Ovaj Tattoo Connection želim gledat prvenstveno zbog redatelja Lee Tso Nama i glumca Dorian Tana koji su mi jako dragi.
ReplyDeleteDobro si spomenuo ostale tamnopute zvijezde borilačkih filmova. Eugene Thomas, Alexander Lou i Robert Tai su mi posebno bliski srcu. Prema Ron Van Cliefu kao sportašu gajim veliko poštovanje, 80-tih godina se borio na turniru u Hong Kongu protiv naše reprezentacije Jugoslavije (u kutu mu je bio Conan Lee), ali je izgubio u finalu i pretrpio težak KO (postoji klip na youtubeu).
Shang-Chi
Ja sam tu informaciju za koreografiju pročitao u intervju sa Roberom Clouseom, tako da je prilično pouzdana, a mislim da je i Bey Logan pominjao negdje.Ostalo što si napisao se slažem, Kelly je bio prilično nezainteresovan za svoju glumačku karijeru. Ovo za Van Cliefa i Conana Leeja stvarno nisam znao, pokušaću pronaći. Hvala i pozz.
ReplyDelete