Thursday, November 8, 2012

The Magnificent Wonderman (1979)



Jin hu men
Režija:  Godfrey Ho, Kim Seon-Gyeong
Koreografija: Austin Wai Tin Chi
Uloge: Casanova Wong, Hyeon Kil Su, Eagle Han


U jednom od prethodnih postova sam pominjao Godfrey Hoa, čovjeka koji je fenomen ne samo hongkonške već uopšte svjetske kinematografije. Malo je reditelja koji su uspjeli da snime toliki broj filmova, a u isto vrijeme mistifikuju svoju karijeru na način kako je on to uradio. Na stranici imdb, postoji preko stotinu filmova vezanih za njegovo ime, od kojih više od polovine u naslovu imaju riječ nindža. Kada neko za nepunih desetak godina karijere “snimi” preko stotinu takvih filmova sa pravom se postavlja pitanje: kako je to moguće? 

Godfrey Ho je najpoznatiji po svojim nindža filmovima iz osamdesetih sa Richardom Harrisonom u ulozi Majstora Gordona, koji bez obzira na užasan kvalitet i činjenicu da su pravljeni na način da se od jednog već postojećeg ili nezavršenog sklapalo više novih filmova (metod čiji je rodonačelnik upravo Godfrey), i danas mnogi od njih imaju kultni status među fanovima.

Tako se desilo da Harrison (nekada zvijezda spaghetti westerna) iznajmljen za par filmova, uspije da se pojavi u njih petnaestak i u sve jednom igra glavnu ulogu. Upornost Hoa da maksimalno eksploatiše nesretnog Harrisona te iskoristi popularnost nindža fenomena (to je vrijeme Sho Kosugievih nindži i Menahem Golanovog American Ninja serijala) jeste koštala Harrisona karijere, ali ga je pretvorila i u svojevrsnu ikonu onoga što su fanovi nazvali cut/paste Z produkcija. A cut/paste Z produkcija izgledala je tako što uzmete neki opskurni korejski, filipinski ili tajvanski filmčić, u većini slučajeva nedovršen (žanr nikad nije bio faktor, bilo je tu svega – od krimića do soft porna), ubacite u njega par naknadno snimljenih scena sa Richardom Harrisonom obučenog u drečavi nindža kostim ili nekog drugog bijelog glumca po potrebi, montirate tako da film ima koliko-toliko koherentnu radnju, i na kraju ga dabujete na engleski. “Koherentnu radnju” u najširem mogućem smislu riječi i pod ogromnim navodnicima, jer je finalni proizvod u većini slučajeva bio negledljivi bućkuriš, ali finansijski isplativ bućkuriš, pošto se za cijenu jednog filma moglo napraviti njih na desetine. I tu leži tajna Godfrey Hoove genijalnosti;  filmovi nisu previše varirali u kvalitetu (svi redom su bili užasni) ali je Ho, zajedno sa svojim kolegom producentom Josephom Laiem (očigledno producentski genije), na plakate stavljao bijele glumce u šljaštećim nindža kostimima, dodavao riječ "nindža" u naslove, i uspijevao da ih tako sklepane proda u sve dijelove svijeta. 

Ipak, Godfrey Ho u filmsku industriju nije pao sa neba. Prije nego što je pokrenuo svoju Z produkciju, počeo je kao asistent Chang Chehu u Shaw Brothersu, gdje su snimani vrhunski borilački filmovi i gdje je mladi Godfrey imao šansu da izuči zanat. Da li je bio asistent režije ili samo jedan od “asistenata” na setovima ostalo je nejasno, ali je činjenica da se muvao okolo te da je učestvovao u nastanku nekih od ključnih Chehovih filmova poput The Water Margina (1972), Blood Brothersa (1973), kao i Marco Polo (1975), gdje je tokom snimanja upoznao Richarda Harrisona, koji će biti ključan za drugu fazu njegove karijere. 

Vrlo brzo je odlučio da se osamostali i kao većina nezavisnih žanrovskih entuzijasta tog vremena pokušao je da eksploatiše Bruce Leejevu zaostavštinu. Tako je u Južnoj Koreji otkrio Dragon Leeja, koji je trebao da bude njegov odgovor na Brucea, a nešto kasnije i Elton Chonga, sa kojim je snimo seriju monkey kung fu filmova – Godfreyev odgovor na hongkonške kung fu komedije. Vremenom su kroz te filmove prodefilovala i druga poznata imena žanra: John Liu, Hwang Jang Lee, Casanova Wong, Philip Ko (kasnije dugogodišnji Hoov asistent i akcioni koreograf), te mnogi drugi.

Međutim, po dolasku u Koreju dolazi do izražaja Hoova sklonost ka biznisu. Naime, u to vrijeme u Južnoj Koreji je cvjetala eksploatacija hongkonških kung fu filmova. Korejci su snimali filmove po uzoru na Shaw Brothers, doduše produkciono i ambicijom neuporedivo skromnije, ali kompletna infrastruktura je bila tu. Ho je počeo sa produkcijama svojih filmova, ali je vrlo brzo shvatio kako je mnogo isplatljivije da postojeće filmove jednostavno kupi, nego da troši vrijeme i pare na silnu produkciju. Tako se i desilo, većinu filmova njegove “korejske faze” zapravo on nije režirao, već samo otkupio, dabovao, zalijepio na njih svoje ime i prodao na zapadno tržište. 

 Godfrey je danas profa na filmskoj akademiji u Hong Kongu

Tek kasnije se otkrilo kako su iza svih tih filmova zapravo stajali korejski reditelji Kim Si-Hyeon, Kim Seon-Gyeong i Kim Jung-Yong. Ho je svjesno zaobilazio Hong Kong i filmove gurao isključivo na zapadno tržište, gdje je prosječan gledalac teško mogao da napravi razliku između kosookih Kineza i Korejaca. Ho i Lai su preko svoje poducentske kuće IDF Films, u kratkom vremenu štancovali gomilu naslova među kojima su se izdvajali: Dynamite Shaolin Heroes (1977), Enter The Invincible Hero (1977), The Deadly Silver Ninja (1978), Dragon’s Snakefist (1979), Dragon’s Showdown (1980), Snake Strikes Back (1981), Leopard Fist Ninja (1982)…

Jedan od boljih filmova iz Hoove korejske faze je The Magnificent Wonderman, u režiji Kim Seon-Gyeonga ili ko-režiji sa Godfreyem, ko zna? Iako potpisan kao Godfreyev film, ipak sam skloniji verziji da je ovo još jedan od prepakovanih čisto korejskih produkata. Kako bilo, u glavnoj ulozi se pojavljuje Casanova Wong, jedan od najboljih kung fu udarača kojeg je Koreja ikada dala. 


Priča počinje kada mongolski plaćenici prerušeni u monahe dolaze u Šaolin sa namjerom da ukradu zlatnog Budu kako bi ga prodali i finansirali pobunu. O kakvoj pobuni se radi nije objašnjeno, jer u Kini okupiranoj od strane Mančurijanaca jedini pobunjenici su mogli biti Kinezi. U hramu se nalazi i gluvo-nijemi sluga (Casanova Wong), koji obavlja najteže poslove za komadiće hljeba. Usput trpi razna maltretiranja i to najviše od ovih prerušenih lopova. Kasnije saznajemo da je vođa lopova (Hyeon Kil Su) ubica Casanovinog oca. Iako mutav, Casanova vrijedno trenira borilačke vještine tokom noći, dok preko dana moli za hranu, izigrava bogalja i jednostavno izgleda glupo. Međutim, stvari nisu kakvim se čine, jer Casanova je vrhunski borac, i nije mutav, već se sve vrijeme pretvara kako bi ušao u trag ubicama svog oca.

Pošto lopovi ne uspiju doći do zlatnog Bude, glavni negativac koji je usavršio nepobjedivu tehniku zvanu Oštrica Vjetra ubija glavnog monaha (koji, iako monah iz Šaolina, liči na taoističkog sveštenika sa dugom kosom) i preuzima kontrolu nad hramom. U međuvremenu, Casanova pronalazi priručnik Sunčeve tehnike, koja je navodno superiornija od tehnike Oštrice Vjetra, ali joj je mana što koristi energiju Sunca – funkcioniše samo kad je sunčano. Sa novom tehnikom on otkriva svoje pravo lice i sređuje negativce jednog po jednog. Na nesreću, posljednji obračun je zakazan na oblačan dan, tako da su Casanovine šanse protv Oštrice Vjetra vrlo male, pa mu  učitelj saopštava tužnu vijest riječima : “No Sun - you day”. Ali Casanova je hrabar, i on bez pomoći sunčane energije odlučuje da se obračuna sa lošim momkom, osveti oca i odbrani čast Šaolina.

The Magnificent Wonderman je za jedan Godfrey Hoov film prilično koherentna priča sa svim klasičnim motivima kung fu filmova. Imamo osvetu za ubistvo oca kao osnovni pokretač radnje, hendikepiranog učenika koji izrasta u junaka, tehnika kojoj se suprotstavlja je superiornija od njegove tehnike sve dok slučajno ne otkrije superiorniju, zatim uljeze u Šaolinu, zamjenu identiteta. Obavezno postoji i neki natprirodni elementi, u ovom slučaju Sunce koje Casanovi zagrijava dlanove i čini ga nepobjedivim itd. Borbe su sasvim solidno odrađene i samo na momente ubrzane. Žica nema, a trampoline su tu samo da bi se naglasio ulazak u borbu skokovima. Tokom borbi nema pomagala – rade samo pesnice i noge.  Naravno, kvalitet akcije zavisi prije svega od Casanova Wonga koji je koplje iznad ostalih kada su atletske sposobnosti u pitanju.
  Nisam lijep, al' sam zato glup - Casanova Wong

Casanova još jednom pokazuje da je sjajan akrobata i vjerovatno uz Hwang Jang Leeja i Delon Tana (koji sa pravom nosi nadimak Fresh Legs Tan) jedan je od najboljih kickera ikad. To posebno dolazi do izražaja u završnoj sceni borbe protiv Hyeon Kil Sua, čije su udaračke sposobnosti u najboljem slučaju prosječne.
 
Taekwondo majstor i bivši vojni instruktor Casanova Wong, debitovao je filmom Black Dragon River (1976), u kojem mu je društvo pravio još jedna buduća korejska zvijezda, već pominjani Hwang Jang Lee. Slijedilio je The Shaolin Plot (1977), u režiji Huang Fenga za Golden Harvest, gdje je Casanova igrao monaha. Tu ga je primijetio Sammo Hung kod koga je u filmu The Iron-Fisted Monk (1977) igrao epizodu. Impresioniran Casanovinim udaračkim sposobnostima, Sammo mu je ponudio ulogu u svom sljedećem projektu Warriors Two (1978), u kojem se proslavio kao Chan Wah Shan, učenik Wing Chun majstora Leung Jana. U posljednjoj borbi u filmu udružuje se sa Sammo Hungom protiv Fung Hak Ona, u jednoj od najboljih demonstracija Wing Chuna na velikom platnu. Glumio je i glavnog negativca u skrajnutom ali vrlo kvalitetnom The Monk's Fight (1979), gdje se u ulozi protagoniste pojavljuje Lee Wing, glumac sa izrazitom harizmom koji, nažalost, nikada nije napravio ozbiljnu karijeru u industriji. Prije nego što se vratio u Južnu Koreju, Casanova je snimio još par filmova za nezavisne produkcije: Duel of the 7 Tigers (1979), u kameo ulozi borca koji odmjerava snage sa Cliff Lokom, zatim The Legendary Strike (1978), ponovo u režiji Huang Fenga, i The Master Strikes (1979), u kojem je koreografiju radio Ching Siu Tung, sa kojim će sarađivati na njegovom debitantskom filmu Duel to the Death (1982).
U The Magnificent Wonderman igraju najveće zvijezde korejskog kung fu filma tog perioda. Prije svega, u ulogama lopova se pojavljuju Han Ying (Eagle Han) i Elton Chong, koji su ovdje ograničeni na mnogo manje vremena nego što su navikli. Han Ying je napravio zapaženu karijeru u Hoovim filmovima kao antagonista, kasnije se pojavljivao i u nekim sličnim hongkonškim produkcijama, dok su za Elton Chonga bile rezervisane komične uloge skitnica i pijanaca po uzoru na filmove Jackie Chena ili Sam Yuena. Muzika je ukradena, ali kad su Hoovi filmovi u pitanju, to ne treba da čudi. Koncept zaštite intelektualne imovine za Godfrey Hoa i društvo je bio potpuno nepoznat, mada i mnogo poznatiji producenti i reditelji nisu mnogo marili za autorska prava.
Koliko god ovaj put Seon-Gyeng ili Godfrea Ho obratili pažnju na priču i akciju, očigledno da je film rađen na vrlo tankom budžetu. I dalje su prisutni grozni korejski ambijenti te nedovoljna producentska kreativnost da se bar malo prikriju nedostatci u budžetu. Produkcija je takva da u odnosu na nju tajvanski kung fu filmovi izgledaju kao ozbiljne produkcije. Tajvanci su se bar silno trudili da prave kičaste setove i kostime te na takav način kopiraju Shaw Brotherse, doduše, u većini slučajeva bezuspješno i često komično. Ovdje toga nema, lokacije su livade i kamenjari, a scenografija selendre, tako da jedino što izgleda pristojno su eksterijeri hrama. 


U kompletnom opusu Godfrey Hoa teško se može naći mnogo kvalitetnijih filmova od The Magnificent Wondermana koji su bili u stanju da istovremeno ponude pristojnu režiju sa relativno smislenom pričom, dobrom akcijom i (mjestimično) podnošljivom glumom. The Magnificent Wonderman je, svakako, iznad prosjeka, ne samo Hoovih filmova već uopšte nezavisne korejske kung fu produkcije sa kraja sedamdesetih. Za one koji nisu upoznati sa Hoovim radom, ovaj film je dobar početak, ali i kraj, osim ako u međuvremenu ne postanu fanovi Hoovog lika i djela. 

Vengence Video izdanje je standardni pan and scan u podnošljivom stanju. Zvuk je loš, slika je prilično izlizana, zumovi su često iritirajući, likovi su tokom akcije ponekad van fokusa itd. Ali sve to i nije tako loše s obzirom na šta smo sve navikli od Veangence Videa i sličnih distributera. Od ovoga, na žalost, bolje nema. Na internetu postoji nekoliko VHS transfera koji su slični ili još gori. 

The Magnificent Wonderman nikako ne pobrkati sa Magnificent Wanderers sveprisutnog Chang Cheha iz njegove Venoms faze u Shaw Brothers produkciji.

No comments:

Post a Comment