Nan bei tui wang
Aka: The Invincible Kung Fu Legs
Režija: Lee Tso Nam
Koreografija: Peng Kong
Uloge: Dorian Tan, Ha Kwong Li, Peng Kong
Solidna produkcija uz Lee Tso Namovu rutinsku režiju i
sjajnu koreografiju, čini da The Leg Fighters bude iznad prosjeka za standarde
nezavisne kung fu filmove sa kraja sedamdesetih.
Priča kombinuje klasične motive ovakvih filmova; odnos
učitelj-učenik (u ovom slučaju učenica), naporan trening iz kojeg učenik izrasta u majstora, te motiv osvete za
ubijenim članom porodice kao pokretač radnje. Film otvara scena ispred crvenog platna u
kojoj glavni akteri DorianTan, Ha Kwong Li, Peng Kang, Chin Lung i Sun Jung Chi demonstriraju
svoje nožne tehnike. Tan Hai Chi (Dorian Tan), majstor sjevernog stila, izazvan je
na duel od strane majstora južnog stila (Peng Kong), koji, nakon što je poražen,
odbija da prizna poraz i Tang ga u samoodbrani ubija. Njegov brat Pan Pak (opet
Peng Kong u dvostrukoj ulozi) saznaje za ubistvo te se zaklinje na osvetu.
U međuvremenu, Mo (Sun Jung Chi) podučava borilačkim vještinama razmaženu Phoenix (Ha Kwong Li), kojoj vježbanje
nije prioritet i više voli da provodi vrijeme sa svojim slugom (Chin Lung) praveći probleme. Kada otac odluči da joj za novog učitelja postavi Tan Hai Chia (Dorian Tan), Phonix
je srećna što se napokon otarasila strogog učitelja, međutim, Tan je još
strožiji. Phoenix je uvjerena da je njen kung fu savršen pošto mlati prolaznike
koji nemaju nikakvu vještinu, ali novi učitelj ne misli tako. Tek kad se suoči
sa lokalnim siledžijama koji sebe zovu Ding Dong i Dong Dong, i od kojih je
spašava Tan Hai Chi, shvatiće da je učitelj bio u pravu. Ona pristaje na trening koji je prilično kratak i
sastoji od zanimljivih elemenata; npr. pošto se radi o sjevernjačkom stilu, razvlačenje
nogu žicama se podrazumijeva. Za sparing je zadužen Chin Lung koji hoda okolo
sa jastucima vezanim za tijelo i služi kao vreća za udaranje. Tokom treninga, Tan
joj daje lekcije i iz korišćenja motke i mača, mada joj oružje do kraja filma nije neophodno. Za sve to vrijeme, Pan Pak je u potrazi za Tanom u želji da
osveti bratovu smrt. Kada ga napokon pronađe, vrijeme je za finalni obračun u
kojem ćemo saznati čija je nožna tehnika superiornija.
Stil borbi u The Leg Fightersima je kombinacija sjevernih
nožnih tehnika i tehnika specifičnih za jug. Nožne tehnike u borilačkim filmovima, koje potiču iz tradicije
sjevernih škola, bazirale su se na skokovima, brzim - fluidnim
pokretima i akrobatici. Ove tehnike su vremenom postale dio akrobatskih nastupa
Kineske opere. Pošto su izvođači Kineske opere zapravo bili i prvi koreografi
borilačkih filmova, oni su tu tradiciju prenijeli na film. Uz sjevernu
tradiciju postojala je i tradicija južnih stilova, koju je popularizovao
serijal filmova kantonskog heroja Wong Fei Hunga.
Najosnovnija razlika između dva stila je što su sjeverni
bazirani na nožnim udarcima, dok južni sistem počiva na ručnim tehnikama. Sjeverni
stilovi se odlikuju širokim stavovima, akrobatskim skokovima i visokim udarcima.
Udarci rukama i blokovi su kružni, borbe se vode na većoj distanci i koriste se
razne vrste dugog oružja. Sa druge strane, južni stilovi se odlikuju užim stavovima,
brzim radom nogu, a nožni udarci se rijetko zadaju iznad pojasa. Takođe, ručne
tehnike, kako blokovi tako i udarci, su pravolinijske, dok su oružja koja se
koriste prilagođena bliskoj borbi. Pošto su
sjeverni stilovi atraktivniji, više su i korišćeni u filmovima, mada je sve to
uslovno, jer su neke južnjačke tehnike kao Choy Li Fut ili Wing Chun u mnogim
filmovima (npr. kod Yuen Woo Pinga) prikazivane kao letačke ekstravagance
koje su imale malo šta zajedničko sa tradicionalnim stilovima. U to vrijeme,
prije svega zahvaljujući Shaw Brothers filmovima koji su popularizovali
šaolinske tehnike, kombinacije ovih stilova uz neizbježan operetski pristup
je bila vrlo zastupljena.
Lee Tso Nam je kombinovao
dva pristupa kod glavnih junaka, mada su u velikom broju sličnih filmova
negativci koristili sjeverne tehnike, dok su pozitivci (Wong Tao kao glavni lik
u većini Namovih filmova) praktikovali južni stil. U The Leg Fightersima je obrnuto; dobri momci u filmu su
eksperti sjevernih stilova, dok glavni negativac Peng Kong koristi neku vrstu hibridnog južnog
stila. Tan Tao Liang (Dorian Tan) i ovdje demonstrira svoj zaštitni znak:
munjeviti okret i udarac lijevom nogom. Njegova lijeva noga je non-stop
podignuta i stiče se utisak da je može držati u vazduhu danima. Kao ispomoć u
borbi ima metalne oštrice na vrhovima
čizmi koje koristi kako bi protivnicima prerezao vrat.
Specijanost Ha Kwong Li je čekić udarac nogom u glavu ili
ramena, koji zahvaljujući njenoj visini i gipkosti izvodi sjajno. Nešto slično
radio je i John Liu, sa razlikom da je on nogu pridržavao rukom, pa je sve izgledalo još
atraktivnije.
Peng Kong kao negativac sa bijelom kosom je vrlo dobro uskočio u lik
koji su toliko puta prije njega odigrali Lo Lieh, Hwang Jang Lee i Cheng Yi. On nije imao njihovu
harizmu, ali je više nego uspješno kompenzovao sjajnom akcijom. Peng Kong igra Pan
Paka, glavnog negativca u filmu, kao i svog starijeg brata koji se bori
protiv Doriana Tana u uvodnoj borbi. Iako je Pan majstor južnih stilova, ovo je
film u kojem je naglasak na borbe nogama, koje Peng takođe koristi, ali je ograničen
na prizemljene udarce. Zanimljivo je gledati u direktnom duelu Tamove
visoke udarce nogama i Pengove sjajnu tehniku prizemljenih udaraca. Tang Tao
Liang je bio stručnjak za taekwondo, koji je podrazumijevao
fleksibilnost i nožne tehnike, dok svi ostali borci uključujući Peng Konga dolazili iz opere kao trenirane akrobate, i bilo koja vrsta vratolomija
im nije predstavljala problem. Upravo suprotno, u njima su se najbolje snalazili.
Pošto je zbog specifične tehnike ograničen na udarce nogama
do pojasa, Peng sjajno koristi svoje tijelo u borbi protiv Tana kombinacijom
niskih udaraca, valjanja po zemlji i naglih skokova. U jednom trenutku Peng prelazi
na neku vrstu ptičje tehnike “nine birds style”, sa čudnim zvučnim efektima i eksplozivnim skokovima. Ovo je tehnika koju je Peng
izmislio za potrebe akcije, vjerovatno da bi opravdao naziv filma i ona se
zaista odlično uklopila sa sjevernim stilom njegovog suparnika.
Peng Kongova koreografija u posljednjoj borbi je u "petoj brzini" i na trenutke izgleda nekontrolisano. Ovdje je očigledan uticaj eksplozivnih koreografija koje su u to vrijeme dolazile iz Tajvana. Takođe, slapstick je na tragu Jackie Chanovih filmova što ne treba da čudi jer je Peng Kong bio dio Jackieve kaskaderske ekipe u vrijeme dok je ovaj još bio pod ugovorom kod Lo Weia. Počeo je karijeru kao statista u Lo Weievim filmovima, gdje je često sparingovao sa Jackie Chanom koji je primijetio njegov talenat. Zbog svojih fizičkih predispozicija i talenta za orkestriranje akcije, vrlo brzo je napredovao od statiste i Jackievog dublera do prvog asistenta zaduženog za koreografiju (Spiritual Kung Fu, Dragon Fist). U međuvremenu Peng je primjećen od Lee Tso Nama, kojem je radio koreografiju u većini filmova. Radio je koreografije u najboljem stilu njegovog zemljaka sa Tajvana Roberta Taia, mada je izbjegavao žice i trampoline.
Peng Kongova koreografija u posljednjoj borbi je u "petoj brzini" i na trenutke izgleda nekontrolisano. Ovdje je očigledan uticaj eksplozivnih koreografija koje su u to vrijeme dolazile iz Tajvana. Takođe, slapstick je na tragu Jackie Chanovih filmova što ne treba da čudi jer je Peng Kong bio dio Jackieve kaskaderske ekipe u vrijeme dok je ovaj još bio pod ugovorom kod Lo Weia. Počeo je karijeru kao statista u Lo Weievim filmovima, gdje je često sparingovao sa Jackie Chanom koji je primijetio njegov talenat. Zbog svojih fizičkih predispozicija i talenta za orkestriranje akcije, vrlo brzo je napredovao od statiste i Jackievog dublera do prvog asistenta zaduženog za koreografiju (Spiritual Kung Fu, Dragon Fist). U međuvremenu Peng je primjećen od Lee Tso Nama, kojem je radio koreografiju u većini filmova. Radio je koreografije u najboljem stilu njegovog zemljaka sa Tajvana Roberta Taia, mada je izbjegavao žice i trampoline.
Za fizičku komediju bio je zadužen Chin Lung, koji je ličio na
mršaviju verziju Sammo Hunga. Zanimljivo je kako Chin na razne načine u filmu pokušava
da izbaci Tana iz kuće u kojoj živi Phoenix, te kako mu svaki put planovi
propadaju. Slapsticka ima prilično u filmu, mada nije naporan kako zna da bude. Ako
vam nije smiješno da gledate Lungove reakcije
na udarce u međunožje prilikom
rastezanja, skidanje pantalona ili gađanje pitom u lice najmanje pedeset puta,
i ovakve filmove gledate samo zbog akcije, moraćete se malo strpiti ili
jednostavnije premotati ove dijelove.
Chin Lung iz mlađih dana
Radnja ispresjecana
slapstickom zaista ne pomaže previše filmu, međutim, The Leg Fighters je
prilično pravolinijski i nema velikih problema sa tempom kao mnogi slični naslovi. Jedna od zamjerki je i nekonzistentnost na planu akcije; obračun Sun Jung Chi i
Peng Konga, a posebno finalna borba, mnogo su brže i intenzivnije od ostalih,
tako da utisak o ukupnoj koreografiji je kompletan tek na kraju filma.
Tan Tao Liang ili Dorian Tan (ponekad Delon Tan, pa i Flesh
Legs Tan) je bio jedan od najboljih udarača u zlatno doba kung fu filma, mada mnogo
poznatiji po istezanju nogu nego po silini udaraca. Kao i njegov
kolega Hwang Jang Lee, rođen je u Koreji gdje je postao ekspert taekwondoa. Nije
slučajno da su najbolji udarači u kung fu filmovima svi redom bili majstori taekwondoa
(Hwang Yang Lee, Casanova Wong, John Liu…). Tan je učestvovao na mnogim
takmičenjima i pošto zbog svoje visine nije bio u stanju da
pogodi protivnika dovoljno snažno u glavu da bi dobio poene (svi koji su
gledali Milicu Mandić znaju kako se u tom sportu računaju udarci), razvio je
specifičnu tehniku skakutanja na vrhovima prstiju jedne noge dok bi drugom
podignutom skoro 180 stepeni u visinu gađao protivnika. Noga koja je služila za
oslonac je bila stabilnija desna, dok je lijevom zadavao udarce. Upravo ispruženi
direktni i polukružni udarac lijevom nogom su kasnije u filmovima
postali njegov zaštitni znak.
Debitovao je 1973. u malo poznatom The Hero Of Chiu Chow, da bi ubrzo dobio uloge kod tajvanskog reditelja Ulysses
Au Yeunga u Young Hero of Shaolin, i kod čuvenog Huan Fenga, u filmu The
Himalayan.
Glumio je glavnu ulogu u prvom režiji John Wooa za Golden Harvest
The Hand of Death. U filmu je igrao monaha iz Šaolina koji je poslat da pronađe
izdajnika koji je u međuvremenu postao vođa odmetničke bande. U finalnoj borbi
protiv James Tiena, Tan demonstrira svoju prepoznatljivu ljevicu. U sporednim
ulogama su se pojavili, tada nepoznati, Jackie Chan, Sammo Hung i Yuen Biao. Par
godina kasnije oni će postati najveće zvijezde akcionog filma, dok će se Dorian Tan vrlo brzo povući i ostati samo fusnota u istoriji kung fu žanra.
Hsia Kwan Li je prošla obuku u Kineskoj operi kojoj duguje svoju fleksibilnost i akrobatsko
umijeće. Otkrio je Lee Tso Nam i
kastovao zajedno sa Don Wang Taom u Shaolin Invincible Sticks (1979), a odmah
zatim i u The Woman Avenger (1980), gdje je dobila glavnu ulogu. Nakon The Leg
Fightersa igrala je manje uloge kod Tsui
Harka u Zu Warriorsima (jedna od ratnica koje prate Brigitte Lin), kao i u The Butterfly
Murders.
Lee Tso Nam je bio jedan od najaktivnijih kung fu filmadžija
sedamdesetih, i sigurno da je zajedno sa Josephom Kuom i Ng See Yuenom najzaslužniji
za razvoj nezavisnih produkcija. Počeo je kao glumac i to kod svog kolege Josepha Kuoa u The Swordsman of All Swordsmen (1968). Nakon kratke glumačke karijere postao je pomoćnik reditelja Thing Shan Sia, kod kojeg je pekao zanat
u filmovima kao što su Whiplash i Furious Slaughter. Iz prvog dijela njegove karijere se izdvaja saradnja sa Bruce Leejem na The Big Boss, gdje je bio pomoćnik reditelju Lo Weiu. Prvi samostalni uspjeh postigao sa Fist
of Fury 2, jednim od najboljih Bruceploitationa tog vremena u kojem se proslavio Ho Chung Tao, uz sjajnog Lo Lieha u ulozi glavnog negativca. Zanimljivo
da Tarantino ovaj film pominje kao jednu od svojih omiljenih kung fu old school
akcija. Prethodno je radio na još jednoj Bruceploitaciji sa Ho
Chung Taom, Exit the Dragon, Enter the Tiger (1976), gdje je upoznao Chang Yia,
koji će glumiti glavnog negativca u velikom broju njegovih filmova. U tom
periodu se udružio sa koreografom Lee Ming Manom, u industriji poznatijim kao
Tommy Lee.
U najpoznatijem Lee Tso Namovom filmu, The Hot, the Cool and
the Vicious (1976), lik južnjačke pesnice je igrao Don Wong Tao, koji je prošao
put od Golden Harvesta, preko Seasonal filmsa, do nezavisnih tajvanskih
produkcija. Sigurno je ostao najpoznatiji po Ng See Yuenovom filmu Secret Rivals,
gdje mu je glavni rival bio Jonh Liu. Uz Wong Taoa, glavni lik u filmu je bio
Dorian Tan sa svojim sjevernim stilom.Već sam pominjao da je upravo Tan bio
učitelj John Liua.
Tommy Lee je glumio glavnog negativca i u sljedećoj Namovoj
produkciji Green Jade Statuette (1978), dok je glavnu ulogu igrao Chi Kuan Chun,
kome je to bio prvi nezavisni film nakon što je napustio Shaw Brotherse. U
filmu Eagle Claw se kao glavni negativac umjesto Tommy Leeja pojavljuje Chang
Yi. Ovaj film je kad je u pitanju priča ali i kompletna produkcija bio
ambiciozniji od prosječnog Namovog filma i postao je komercijalno najuspješniji u tom dijelu Namove
karijere.
Uslijedila je serija filmova sa Don Wong Taom u glavnoj
ulozi: Fatal Needles vs. Fatal Fists (1978), Challenge of Death (1978), Phantom
Kung Fu (1978), Shaolin Invincible Sticks (1979). Fatal Needles vs. Fatal Fists
i Challenge of Death su bili zamišljeni kao nastavci The Hot, the Cool and the
Vicious. Između ovih produkcija Lee Tso Nam je u Hong Kongu snimio
moderni akcijaš, The Tattoo Connection (1978) sa svojim starim poznanikom
Dorianom Tanom i čuvenim Jim Kellyem (Williams iz Zmajevog Gnijezda). Priča je
pratila Kellya koji je angažovan da se obračuna sa švercerima dijamanata na
čijem čelu je bio Chan Sing. Zanimljivo je da je na setu došlo do sukoba između
Tana i Kellya, kojem se nije svidjela jačina Tanovih udarca.
Nakon što su nastavci The Hot, the Cool and the Viciousa
prošli prilično nezapaženo, Nam je krajem sedamdesetih ponovo promijenio ekipu;
za glavnog koreografa angažovao je Jackie Chanovog prijatelja, Peng Konga, a Hsia Kwan Li kao glavnu glumicu za svoje naredne
filmove: Shaolin Invincible Sticks, Woman Avenger i The Leg Fighters. Woman Avenger
je ostao ispod radara, dok je The Leg Figters, iako ni on nije prošao sjajno u bioskopima, vremenom postao svojevrstan kult film među
fanovima.
Sljedeće godine Nam je snimio možda i svoj najbolji film kad je
akcija u pitanju, Shaolin vs. Lama sa Alexanderom Lo Reiem u glavnoj ulozi. Film
je bio odgovor na trend šaolinskih filmova koji je započet kineskom produkcijom
Shaolin Temple (1982), snimanom na autentičnim lokacijama Šaolina sa tada mladim Jet Lijem kao debitantom.
Par godina kasnije, kada su tržište preplavili filmovi o nindžama,
Nam je imao odgovor i na njih, snimivši vrlo dobri A Life of Ninja (1983) sa
Chen Kuan Taiem i Yasuaki Kuratom, te prilično loši The Challenge of the Lady
Ninja (1983), u kojem se kao negativac
pojavljuje Robert Tai sa istetoviranim paukom na glavi. Sredinom osamdesetih se
okušao i u fantasy žanru, režirajući zapažene Kung Fu Wonder Child i Child of Peach
3, u kojima su glumile tada nove zvijezde Lam Siu Lau i Yukari Oshima.
The Leg Fighters ne spada u komercijalno najuspješnije Lee
Tso Namove filmove, ali kada je u pitanju
količina akcije i komedije koje nudi, ukupan utisak je da sigurno spada u najzabavnije.
Tai Seng izdanje filma je fullscreen, slika nije idealna, srećom
nije ni kropovana sa strane, pa izgleda sasvim pristojno. Postoji snimak sa utisnutim
prevodom, ali po screenovima koje sam vidio izgleda mnogo gore od ove verzije.
Najprije pohvale za sjajan blog (tek sam ga sad otkrio, i moram procitati starije postove) i ulozeni trud.
ReplyDeleteThe Leg Fighters je odlican film velikog nezavisnog redatelja Lee Tso Nama, s meni jako dragim Dorian Tanom. Inace ja sam se na redatelja Lee Tso Nama zakacio nakon sto sam pogledao Shaolin vs. Lama s (jos jednim) mojim omiljenim glumcem Alexanderom Louom/Lo Rei (junakom ninja filmova 80-tih godina, koji je radio s Robertom Taiem, Godfreyem Ho i nebrojenim drugim redateeljima).
Pozdrav
Shang-Chi
Hvala i dobrodošao. Meni su nezavisne tajvanske produkcije Lee Tso Nama i Josepha Kuoa uvijek bile mnogo draže od SB i Golden Harvesta. A Robert Tai i Lo Rei su mi posebno pri srcu.:)
ReplyDeletePozz.
Slazem se, nezavisne tajvanske produkcije su i meni draze, iako su Golden Harvest i narocito SB imali neusporedivo bolje produkcijske uvjete sto se posebno vidjelo na scenografiji i kostimografiji kojom se stvarala posebna atmosfera (dovoljno je vidit neke filmove od Chora Yuena da bi se sve shvatilo). Ali nezavisne tajvanske produkcije su uzimale prave majstore borilackih vjestina za glumce, dok su glumci SB uglavnom samo ucili koreografiju na pamet i to se nazalost u mnogim filmovima vidi. Premda su u SB kljucnu ulogu odigrali koreografi, pa je tako Lau Kar Leung bio pravi majstor kung-fua koji je nasljedio tradiciju legendarnog Wong Fei Hunga. Ali mnogi najvazniji tajvanski nezavisni redatelji su najprije radili za SB, jos od vremena King Hua koji je nakon Come Drink With Me napustio SB i otisao na Tajvan gdje je snimio svoje najbolje filmove. Isto vrijedi i za Josepha Kuoa (kojeg si spomenuo), a koji je u SB snimio prosjecan The Mighty One (jedini njegov SB kojeg sam ja gledao), da bi nakon odlaska u Tajvan snimio neke kultne nezaboravne filmove.
DeleteShang-Chi
Sve si u pravu. Samo sa dodam da je Joseph Kuo nakon što je napustio SB snimio nekoliko jako dobrih wuxia filmova (The Matchless Conqueror,The Ghost's Sword).
ReplyDeleteDrago mi je što se na blogu nakon dužeg vremena pojavio pravi fan kung fu filmova.:)
Pozdrav.