Xian si jue
Režija: Ching
Siu Tung Koreografija: Ching Siu Tung Uloge: Norman Chu, Damian Lau
Kina – kao voda, kao duh, kao jian.
Japan – kao vatra, kao kamen, kao katana.
Japan – kao vatra, kao kamen, kao katana.
Ching Siu Tung je vjerovatno jedini akcioni reditelj koji je
bio u stanju da u film ubaci eksplodirajuće nindže, učitelje koji žive na
drvetu, odsječene glave koje pričaju, gigantske nindže iz kojih nakon transformacije
izleću gole nindže (da, dobro ste pročitali), a da sve to ne liči na neki kemp
fest iz najboljih dana Roberta Taia, ili papazjanija Godfrey Hoa, već da ima
smisla i na kraju izgleda sjajno.
Zahvaljujući svom pripovjedačkom talentu, kao i neospornom rediteljskom umijeću, Ching Siu Tung je
znao da u filmovima na najbolji način uravnoteži apsurdne situacije i nadrealnu
akciju sa prilično pravolinijskim pričama. Običaj da tradicionalne priče
smješta u fantastično okruženje je bio izražen u velikom broju filmova kroz
njegovu karijeru, a posebno u najuspješnijem serijalu A Chinese Ghost Story,
kojeg je radio sa Tsui Harkom. Međutim, kada je količina lude akcije i neobičnih
likova u pitanju, nijedan film nije ni blizu Ching Siu Tungovog debitantskog
ostvarenja Duel to the Death.
Priča je bazirana na legendi koja kaže da je za vrijeme Ming
Dinastije postojao turnir na kojem su učestvovali najbolji mačevaoci iz Kine i
Japana. Japanci bi svakih 10 godina poslali svoje borce na kinesku teritoriju
na niz duela protiv kineskih majstora treniranih u Šaolinu. U filmu Duel to
the Death, Ching Siu Tung legendu interpretira na svoj način i svodi priču na duel između dva borca. Duel se
organizuje između Bo Ching Wana (Damian Lau), koji je prošao desetogodišnji
intenzivni trening u Šaolinu i Japanca Hashimotoa (Norman Chu), najboljeg borca
Sun Yin sekte odlučnog da dokaže nadmoć japanskih tehnika. Bo Ching je uvjeren
u superiornost kineskih borilačkih vještina ali još nije načisto da li je duel
ispravan način da to demonstrira, dok Hashimoto nema moralnih nedoumica, bar ne na početku i samo
želi da ispuni zavjet koji je dao učitelju i pobjedi u duelu.
Na putu za “Kuću
mačeva”, gdje se održava duel, oba borca sreću Na Sing Lam (Flora Cheung), koja se maskira, doduše, neuspješno, kao muškarac, i izaziva ih na duele. Ispostavlja se
da je ona kćerka Gospodara Hana (Paul
Chan Chung), vođe klana “Kuće mačeva” kojima zbog grijeha iz prošlosti nije
dozvoljeno da učestvuje u duelu. Tu nastaje zaplet jer se na mjestu održavanja
duela pojavljuje Kenji (Eddy Ko), izaslanik japanskog cara sa ciljem da osigura
sigurnu pobjedu Hashimotoa, ali i specijalnim zadatkom koji je dobio. Naime,
duel je samo paravan za japanski plan kojim žele da namame i kidnapuju najbolje
kineske borce. Kada sazna da se sprema zavjera, Hashimoto počinje da preispituje
svoju ulogu u duelu ali ostaje vezan zakletvom koju je dao učitelju. U
međuvremenu, Hashimoto i Ching stiču međusobno poštovanje i zbližavaju se nakon
što otkriju da na obje strane postoje snage koje žele da spriječe održavanje
duela. Međutim, bez obzira na nove okolnosti, duel do smrti će biti neizbiježan.
Eksploatacija odnosa Japan - Kina je duga koliko i ove dvije
kinematografije, i može se komotno smjestiti u podžanr borilačkog filma, ne samo iz razloga što je snimljen priličan broj filmova o rivalitetu između dvije zemlje već
što neki od njih spadaju u sam vrh žanra. Za nabrajanje bi vjerovatno trebalo
bar nekoliko stranica i iako su tematski uglavnom vezani za sino-japanske ratove,
postoji i veliki broj borilačkih filmova. Posljednjih godina, svakako je najpoznatiji
serijal Ip Man, sa Donnie Yenom u glavnoj
ulozi, istorijski, to je prije svega Fist of Fury (1972) sa Bruce Leejem kao Chen Zhenom,
mada, po meni, u to vrijeme su snimljeni mnogo bolji Hapkido i King Boxer (Five
Fingers of Death), koji je postigao veliki komercijani uspjeh na zapadu. Par
godina kasnije, King Hu snima The Valiant Ones o japanskim piratima koji pljačkaju kinesku obalu. Jedan od kvalitetnijih filmova
na ovu temu je Corey Yuenova debitanska režija Ninja in the Dragon's Den sa
Conanom Leejem i tada jako mladim Hiroyuki Sanadom u glavnim ulogama. Chang Cheh se, takođe, bavio
ovom tematikom u Shaolin Challenges Ninja, koji je snimljen iste godine kada i Yuenov
film, a i Robert Tai se upisao sa svojim Shaolin vs. Ninja. Treba pomenuti i jedan
skrajnuti ali sjajni film Deadend of Besieger, o Japancu koji dolazi u Kinu kako
bi naučio kineske borilačke vještine, ali ga lokalno stanovništvo pomiješa sa samurajima koji pustoše
obalu i krenu u potjeru za njim.
Za hongkonške autore koji su radili ovakve filmove, bilo je
tipično da japanske borce predstavljaju kao zavojevače i najgore zlikovce.
Odstupanje od klasičnih stereotipa o
zlim, pokvarenim Japancima imamo u Lau Kar Leungovom Heroes Of The East, gdje su
po prvi put, koliko je meni poznato, u hongkonškom filmu japanski borci i
njihove borilačke vještine prikazane na drugačiji, pozitivan način. Ali i kod Leunga, većina Japanaca su
jednodimenzionalni negativci. Zapravo, prvi film koji zaista pravi raskid sa
stereotipima te vrste je Duel to the Death, u kojem Ching Siu Tung posvećuje
jednaku pažnju jednoj i drugoj kulturi, te ih tretira na skoro identičan način;
Kinezi su jednako loši i korumpirani kao i Japanci, sa druge strane, Japanci
mogu biti moralni i hrabri baš kao i Kinezi. Japanski borac Hashimoto je na
početku filma predstavljen kao neutralan lik koji je riješen da obavi svoju misiju po
svaku cijenu, da bi nakon nekoliko situacija u kojima otkriva stvarne motive
jedne od strana, odlučuje da se vodi isključivo moralnim a ne političkim ili
nacionalnim načelima. Ovo je bitan momenat u filmu jer, iako želi pobjedu više od svega, ne želi
da do nje dođe nedozvoljenim sredstvima. On, ipak, izvršava dio zakletve svog
učitelja – učestvovati u duelu i osvjetlati
obraz škole, ali ne odustaje od moralnih principa koji mu ne dozvoljavaju da
igra prljavo.
Razlika između dvije kulture kao i dva stila borbe je simbolično prikazana kroz razgovor Hashimotoa i Chinga ispred slike drveta šljivinog lista u “Kući mačeva”, gdje raspravljaju o razlikama između simbola dvije države: cvijeta šljive i cvijeta višnje. Za Kineze, cvijet šljive simbolizuje izdržljivosti, moć prilagođavanja, opstanak: spolja izgleda krhko, ali je izuzetno čvrst iznutra. Za Japance, cvijet višnje predstavlja nesputanu energiju, eksplozivan je i kratkog vijeka, ali ostavljajući vječni utisak.
Iako sniman 1982., ovaj film je, po koreografiji i vizuelnim efektima, bliži novom talasu wuxia filmova, koji su se pojavili desetak godina kasnije, nego svom vremenu. Ching Siu Tung je demonstrirao novi pristup u kreiranju akcionih scena u isto vrijeme ostajući privržen fundamentalnim principima borbe u wuxa univerzumu. U tom smislu, Duel to the Death je izuzetno važan u premošćavanju jaza između tradicionalnijih koreografija sedamdesetih i brzo montiranih, wire-fu filmova sa početka devedesetih – u kojima je Ching Siu Tung, kao začetnik novog stila, uz Yuen Woo Pinga bio najznačajniji predstavnik.
Naravno, nije Ching Siu Tung izmislio toplu vodu kada je u
pitanju akcija, jednostavno je samo uzeo najbolje iz dotadašnje akcione
koreografije i sve to inkorporirao u svoj izraz. Kamera je stalno u pokretu kao
kod King Hua (koji je sigurno najviše uticao na njegov stil), opsežno
korišćenje žice preuzeo je iz wuxia filmova Shaw Brothers produkcije, akrobacije i intenzitet akcije su pozajmljene od Roberta Taia, upotreba oružja i
raznih gadgeta su po ugledu Tong Gaia, i sve to zajedno ubrzano nekoliko puta,
stilski usklađeno i podignuto na viši nivo.
King
Hu je bio prvi reditelj koji se u orkestriranju akcije, prije svega,
oslanjao na brze rezove i dinamični rad
kamere, pa tek onda na rad sa glumcima u kordinaciji borbi. Ching Siu Tung je, za
razliku od njega, jednaku
pažnju posvećivao svim segmentima koreografije. Radom kamere i brzom montažom
dizao je akciju na viši nivo, međutim od nje nikada nije pravio karikaturu. Kod
nijednog drugog akcionog reditelja nije moguće vidjeti tako usaglašenu
kombinaciju brzih rezova i rada kamere, sa glumcima koji neprestano skaču kroz
kadrove uz pomoć žica ili trampolina, a da u isto vrijeme ne izgleda
isforsirano. Tek kad
se iscrpimo gomilom brzih kadrova sa furioznim ritmom borbi u vazduhu i kada
borci napokon padnu na zemlju, Ching prelazi na duže široke kadrove i vidimo da
su borbe mačevima jednako dobro odrađene, te da, zapravo, sve te vratolomije u
vazduhu nisu tu da nam skrene pažnju sa loše koreografije, kako obično biva u
mnogim wuxia filmovima, već da još više pojačaju utisak.
Teško je pobrojati sjajne akcione scena u filmu: borba Casanove
Wonga protiv letećih nindži na plaži, duel Hashimotoa i Kenjia u šumi, obračun Chinga i nindži itd. Ipak,
ubjedljivo najbolji je posljednji duel između Chinga i Hashimotoa. Epsko
finale ovog filma je sigurno jedan od najboljih momenata u istoriji žanra
uopšte. Izbor lokacije – litica iznad
okeana koja bukvalno podrhtava pod akcijom, magla
koja dodatno pojačava atmosfera, način kako je sve uslikano, sve je idealno odabrano za završnicu. Slika vrijedi više od hiljadu riječi pa bolje
da sami pogledate:
Duel to the Death je neuporedivo nasilniji od filmova tog
vremena, te se po količini prosute krvi može porediti samo sa nekim Chang Chehovim
filmovima iz njegove rane faze. To ne znači da kung fu i wuxia filmovi tog perioda nisu bili krvavi, jesu i te kako,
ali ovdje imamo eksplicitne scene prosipanja utroba, sječe ruku i dekapitacija
u najboljem stilu chambare. Karakteristika hongkonških borilačkih
filmova je da akcija ne prestaje od početka do kraja, dok kod japanskih chambara
akcije je kvantitativno mnogo manje, ali je koncentrisanija na kratke brutalne sekvence
krvopljusa. Ovdje Ching preuzima japanski stil: borbe su kratke, jako
intenzivne i krvave.
Shaw Brothers, koji se u svojoj posljednjoj fazi povodio trendovima, vrlo
brzo je potpuno prekopirao Ching Siu Tungov pristup koreografiji sa serijom
filmova The Bastard Swordsman, Lady Assassin, Supreme Swordsman i sličnih, u
kojima mačevaoci lete okolo prkoseći zemljinoj teži, dodirujući zemlju samo kad
padnu posječeni mačem. Iza većine tih filmova stajao je Lu Chun Ku, sigurno
najkreativniji reditelj posljednje faze SB produkcije. Nakon SB-a, Chingov stil
je prihvatio kompletan novi talas, počevši od Tsui Harka koji ga je i uzeo za
glavnog koreografa, te sa njim napravio neke od svojih ključnih filmova, do
Yuen Woo Pinga, koji je bazirao drugi dio svoje karijere isključivo na wire fu
filmovima koje, prije toga, nikada nije radio.
Ching Siu Tung |
Ching Siu Tung je jedan od rijetkih reditelja zlatnog doba borilačkog filma koji je imao završenu filmsku akademiju, a pošto je njegov otac,
Ching Kong, bio poznati Shaw Brothersov reditelj (The Twelve Gold Medallions, The
14 Amazons), po prirodi stvari počeo u SB, mada ne odmah kao reditelj, već
koreograf – zanat koji će usavršavati narednih desetak godina. Uz rad na
akcionim koreografijama tumačio je glavne uloge u SB komedijama Monkey Kung Fu
(1979) i The Master Strikes (1980), koje su se uklapale u trend Jackie Chanovog
Drunken Mastera. Prelomni momenat za njegovu karijeru je bio film novotalasnog
reditelja Patrick Tama, The Sword (1980), u kojem je prvi put demonstrirao svoj novi
eksplozivni koreografski stil. Bio je prvi izbor brata i sestre Wachowski za glavnog akcionog koreografa u The Matrixu, a odbio je i ponudu Ang
Leeja da radi koreografiju za Crouching Tiger, Hidden Dragon. Moglo bi se reći da je Yuen Woo Ping napravio
karijeru u Americi zahvaljujući Chingovim odustajanjima.
Norman Chu je uz Ti Lunga valjda jedini glumac Shaw Brothersa koji se uspio održati nakon zatvaranja studija i preći u Golden Harvest (neke filmove je snimao uporedo za SB i GH, što je bilo vrlo neobično za to vrijeme) a zatim se
prilagodio novim uslovima devedesetih i produžio svoju karijeru. U periodu rada u Shaw Brothersu,
uglavnom je nastupao u sporednim ulogama, mada je u filmu The Challenger, kao i u njegovom
nastavku The Loot, igrao jednu od glavnih rola zajedno sa Davidom Chiangom. Iako
je tumačio uglavnom pozitivne likove, negativci su mu najviše odgovarali. Igrao
je glavne uloge u dva vjerovatno najeksplozivnija filma epohe kad je akciona
koreografija u pitanju: Duel to the Death i The Bastard Swordsman, a ostao je
upamćen i po glavnoj ulozi u vrlo popularnom akcijašu iz osamdesetih, Hong Kong
Godfather (1985), u kojem se u ulozi kuma pojavljuje čuveni Shek Kin. U drugom dijelu karijere, osim sa Ching Siu Tungom, radio je
sa skoro svim ključnim rediteljima novog talasa: Tsui Harkom u We're Going to
Eat You, Patrick Tamom u The Sword, te Daniel Leejem u What Price Survival.
Uz ozbiljnu notu, u Duel to the Death postoji već pominjana
gomila goffy momenata tako karakterističnih za žanr. Komedija u nekim
slučajevima funkcioniše, u nekima ne, ali, tako je to u filmovima koji
pokušavaju da ubace što više komičnih elemenata u priču. Na primjer, u filmu se pojavljuje pijani
učitelj koji živi na drvetu, zatim gola nindža ratnica kao otpadak ogromnog eksplodirajućeg
nindže, nindže paraglajderi koji, nakon što su probodeni, jednostavno eksplodiraju,
odsječene glave koje vise na grani i pričaju a potom eksplodiraju itd. Izgleda da pravilo po kojem nindže ne eksplodiraju, koliko god bili zli, kod
Chinga ne važi.
Vjerovatno da je većinu ovih motiva Ching preuzeo od Roberta Taia, koji
je u svojim nindža filmovima obožavao da pretjeruje (scene gole nindža ratnice postoje
u njegovom Challenge of the Lady Ninja, leteće nindže u Ninja: The Final Duel).
Tai je optuživao mnoge, uključujući i Chinga, za krađu njegovih ideja. Ovdje je
zanimljiv detalj da je Chingov rođeni brat, Cheng Siu Lung, radio zvučne efekte
na Taievim filmovima, tako da je vrlo moguće da su preko njega ideje za Taieve koreografije završavale
kod Chinga. Nema sumnje da je Ching pozajmljivao od Taia, ali svi koreografi tog vremena su
preuzimali jedni od drugih, nadograđivali ih svojim idejama i na taj
način unapređivali koreografiju. Ovo je tema o kojoj bi se dalo dugo
raspravljati, ali može se reći sledeće: bez Lau Kar Leungovog tradicionalnog kung fua ne bi bilo nove generacije koja je njegov stil inkorporirala u svoj
izraz, a samim tim ni kreacija Ching Siu Tunga, kao ni kompletnog novog talasa.
Ching Siu Tung se vodio principom da je više bolje, pa je u film ubacio baš sve što mu je palo na pamet. Da je malo suzbio tu svoju
potrebu i izbacio neke od suvišnih scena, Duel to the Death bi sigurno bio još
bolji film. Ali i ovako, sjajna režija, kreativna rješenja na planu akcije sa
pokretnom kamerom i dinamičnom montažom, uz vrhunske izabrane lokacije,
kostime, glumce, kompletnu atmosferu filma, Duel to the Death čini jednim od
ključnih filmova epohe, a svakako prelomnim za borilački žanr.
No comments:
Post a Comment