Huang Fei-hong xiao lin quan
Režija: Cheng Chang Ho Koreografija: Sammo
Hung
Uloge: Kuan Tak Hing, Sammo Hung, Carter Wong
Veteran Kuan Tak Hing reprizira ulogu legendarnog majstora južnjačkih borilačkih vještina Wong Fei Hunga, za koju je neraskidivo vezan i koja ga je ne samo
proslavila već i definisala kung fu film kakvog danas poznajemo.
Kuan Tak Hing je u filmovima i serijama igrao Hunga preko 100 puta, po čemu je sigurno apsolutni rekorder u istoriji hongkonške kinematografije, pa ne čudi što ga je publika u Hong Kongu i okolnim zemljama apsolutno poistovjećivala sa
legendarnim junakom. U filmu The Skyhawk, Kuan Tak Hing se nakon četiri godine
pauze vraća Wong Fei Hungu, potpomognut novom generacijom kung fu entuzijasta na
čelu sa Sammo Hungom i Carter Wongom.
Priča počinje kada Wong Fei Hung (Kuan Tak Hing) sa svojim
učenikom, Fei Feiem (Sammo Hung), dolazi u posjetu prijatelju Chuu na Tajland.
Usput pokupi Lea ( Carter Wong ), mladog borca koji upada u nevolje sa lokalnim
majstorom borilačkih vještina (Whang In Shik). Stvari se komplikuju kada Lea prebije glavni kriminalac u gradu Ku (Chiu Hung). Hung odvodi Lea kod svog
domaćina Chua, koji živi sa ćerkom (Nora Miao) i koji, takođe, postaju meta kriminalaca. Ku
pokušava da monopoliše sve poslove u gradu ne birajući sredstva i terorišući
sve koji mu se nađu na putu, uključujući i Hungove prijatelje. Nakon što Chu
sazna da Ku švercuje narkotike, angažuje Whang In Shika da ga likvidira, a njegova sljedeća meta postaje i Fei. Wong Fei Hung
shvata da konfučijanska ubjeđivanja ne pomažu u gradu pod kontrolom Kua, te
odlučuje da stvar uzme u svoje ruke na način kako on to najbolje zna.
Sammo Hung je u koreografiji uz standardni pristup tradicionalnim
južnjačkim stilovima Wong Fei Hunga, inkorporiaro akrobatske elemente iz opere, što je redovno radio
još od vremena saradnje sa Han Ying Chiehom. Možda mala zamjerka ide na
preveliko korišćenje trampolina, što je opet Chiehov uticaj na Hunga. Naime, Han Ying Chieh je bio prvi koreograf u industriji koji je koristio trampoline za bestežinske skokove. Tokom filma Fei Hung dosta vremena provodi u vazduhu, sa svojim “Qi” je u stanju to da radi, ali ipak ne izgleda previše uvjerljivo.U vrijeme snimanja filma, Kuan Tak Hing je imao šezdeset
devet godina i logično je da njegovi pokreti nisu bili tako tečni kao nekada. Iako borbe u kojima učestvuje vidimo,
uglavnom, iz krupnih planova, osim kada uskače dubler da ga odmijeni u
akrobacijama, Hing je još
uvijek bio vrlo vitalan. Kada su refleksi u pitanju
možda i ne toliko, ali u kordinaciji pokreta sigurno jeste. Posebno, njegova
tehnika Wulang motkom izgleda efikasno kao u najboljim danima. Generalno, borbe
su dobro koreografisane i prilično frekventne, tako da brz tempo filma do kraja
nikako ne opada.
Sammo
Do 1974. godine Sammo Hung je već sazrio kao akcioni reditelj i njegove
koreografije su postale prilično prepoznatljive. Akcija u The Skyhawku izgleda
brže i modernije od onoga što je dolazilo iz rivalskog SB studija. Razlika
između Hunga i Lau Kar Leunga u to vrijeme, bila je u Leungovom
insistiranju na autentičnoj akciji, prenošenju Hung Gar stila na velike ekrane,
dok je Sammo donio moderniji operski pristup sa dosta akrobatike i raznim
trikovima kojima je poboljšavao kvalitet akcije, pa je njegova
koreografija izgledala atraktivnije. Naravno, sve je stvar ukusa, neko više
voli Leunga, međutim, Hungova spontanost i kreativnost te svjež pristup akciji
vjerovatno je uticala i na Leunga da, već krajem dekade, u koreografije nekih od svojih
ključnih filmova ubaci mnogo više operskih elemenata.
Sammo Hung, kao Fei u filmu, zapravo se previše ne razlikuje od
svojih likova iz Iron-Fisted Monk (1977 ) i The Magnificent Butchera (1980). On
je učenik koji upada u razne nezgodne situacije, doduše, one nisu komične,
komičnih situacija u The Skyhawk skoro da nema, ali je Sammo ovaj
lik reciklirao i u svojim sljedećim projektima. Pored njega, tu je i Carter Wong,
u to vrijeme zajedno sa Sammom i Angelom Mao nova mlada zvijezda Golden Harvest
produkcije. Vrijeme provedeno u GH je sigurno najbolji dio njegove karijere i
očigledno je da se ovdje trudi (što se ne može reći za njegov tajvanski period)
da ostavi dobar utisak pred kamerama. Njima dvojici se suprotstavlja majstor hapkidoa Korejac Whang
In Shik. Ovaj sjajni borac je, tokom sedamdesetih, redovno dobijao uloge negativaca u Golden Harvest
produkcijama. Sigurno je ostao najpoznatiji po liku Master Kama u
Jackie Chanovom The Young Masteru (1980), mada je prije toga igrao i u Hapkidou
(1972), The Tournamentu (1972), kao i vođu Japanaca u When Taekwondo Strikes (1973).
Whang
In Shik
U filmu se pojavljuje i Nora Miao, najpoznatija po ulogama u
tri Bruceova filma (The Big Boss, Fist of Fury, The Way of the Dragon), kao i Lily Chen.
Zbog Hungovog konfučijanstva koje podrazumijeva da je ženski moral u
potčinjavanju i poslušnosti, u filmu ženski likovi ne praktikuju borilačke vještine. Ovo
je jedan od motiva preuzetih iz originalnog Wong Fei Hung serijala. Takođe, The Skyhawk prati
osnovnu ideju originalnog serijala u kojem Hung i društvo prolaze kroz stalne
provokacije i napade od strane
negativaca, zatim iz toga izvlače moralne pouke uz konfučijanske savjete Wong
Fei Hunga, te na kraju, naravno, pobjeđuju loše momke.
Pošto je film sniman na Tajlandu, veliki dio glumačke
postave su lokalni Tajlanđani, kao i Korejci (reditelj je Korejac).
Posljednji obračun je snimljenu Hong Kongu pošto Kuan Tak Hing, navodno, nije više
mogao da izdrži temperature i veliku vlažnost vazduha na Tajlandu. To je bila
dobra odluka jer je finalna borba izuzetno intenzivna i prilično duga. Naravno, promjena lokacija iz Tajlanda u HK je više nego očigledna, ali izgleda da je
ekipi zdravlje starog Hinga ipak bilo mnogo važnije.
Cheng Chang-Ho, prije nego što je prešao u SB, bio je
jedan od najpriznatijih korejskih akcionih reditelja. Za SB je snimio seriju wuxia naslova (Heads for Sale, Valley of the Fangs, Swift Knight), međutim, proslavio
ga je kung fu film King Boxer sa Lo Liehom u glavnoj ulozi. Zanimljivo je da
je Warner Brothers otkupio film, promijenio mu naziv u 5 Fingers of Death,
dabovao ga, izbacio neke scene i pustio u distribuciju u junu 1973. neposredno
prije Bruceove smrti i nekoliko mjeseci pred svjetsku premijeru Enter the
Dragona. Sve je to uticalo na neočekivano veliku popularnost ovoga filma među
američkom publikom, koji je postao najgledaniji Shaw Brothersov film na zapadu.
Naravno, i prije uspjeha King Boxera kung fu filmovi su se prikazivali na
zapadu, doduše, u okviru bioskopa u kineskim četvrtima u koje zapadnjaci nisu
baš često navraćali, a i da jesu, ti filmovi ranih sedamdesetih nisu bili
dabovani ni prevođeni na engleski. Tako da se može reći da je King Boxer, kao i
godinu dana ranije, The Big Boss i Fist of Fury, bili prvi filmovi koji su
zapadnjačkoj publici približili kung fu kulturu. Prelaskom u Golden Harvest,
Cheng Chang-Ho je režirao malo zapaženi The Devil's Treasure (1973), a zatim
sljedeće godine The Skyhawk (1974). Nakon The Skyhawka, sa Angelom Mao za
Golden Harvest snimio je još The Association (1975) i Broken Oath (1977), koji
nisu sjajno prošli na blagajnama, nakon čega se vratio u Koreju.
Danas se smatra da je moderni kung fu žanr pokrenut serijom
filmova baziranim na avanturama Wong Fei Hunga sa Kuan Tak Hingom u
naslovnoj ulozi. Reditelj većine ovih filmova je bio čuveni Wu Pang, za čije ime
se veže preko 80 naslova (na hkmdb.com navedeno je 85 filmova). Ključna razlika
između, u to vrijeme, novog pristupa akciji u odnosu na tradicionalne wuxia
filmove koji su se još uvijek snimali, bilo je odbacivanje fantastičnih elemenata i
insistiranje na realnim borbama. Razlog ekspresne popularnosti ovih filmova je,
uz novitete na planu akcije, bilo zasićenje kineske publike wuxia
produkcijama koje su u većini slučajeva bili repetativne i jako loše
realizovane. Publici je postalo naporno da gleda loše koreografisane leteće
junake čije su fantastične moće često bile više komične nego uzbudljive.
Wuxia filmovi su se tradicionalno bazirali na tehnikama
sjevernih škola koje su imale jak uticaj na Kinesku operu, sa druge strane,
Wong Fei Hungov serijal se oslanjao na južnjačke stilove. Lik Wong Fei Hunga se
bazirao na sličnoj wuxia osnovi – heroj koji koristi svoje vještine u borbi za
pravdu te uvijek stiže u pomoć slabima i potlačenima. Kao takav, bio je model
pravog modernog ratnika iz xia tradicije, sa kombinacijom konfučijanske etike i
budističkih principa, te tolerancije u tijelu kantonskog junaka. Zapravo,
radilo se o nekoj vrsti prvog savremenog kineskog super heroja.
Prije pojave serijala sa Wong Fei Hungom, prvi kung fu film
produciran pred Drugi svjetski rat je bio The Adventures of Fong Sai-yuk (1938),
u kojem se kao glavni lik pojavljuje još jedan južnjački heroj Fong Sai Yuk,
čija je popularnost u kineskoj popularnoj kulturi skoro na nivou Wong Fei
Hunga. U to vrijeme Wong Fei Hung i Fong Sai Yuk su popularizovani kroz novele koje
su izlazile kao jeftina pulp izdanja u serijama i postale pristupačne širokim
masama. Fong Sai Yuk je kao i Wong Fei Hung bio kantonski junak, tako da su
se njegove borilačke vještine bazirale na tradicijama južnog Šaolina i
razlikovale se od sjeverne tradicije, koja se opet bazirala na Wutangu i
sjevernom Šaolinu. Nakon rata nastavljeno je sa produkcijom filmova sa Fong
Sai Yukom, sve do 1949. godine, kada započinje era Wong Fei Hunga. Kuan Tak Hing je
toliko uspješno igrao Wong Fei Hunga da je serijal trajao, uz male pauze,
sljedećih 30 godina. Sa druge strane, legenda o Fong Sai Yuku je obnovljena sedamdesetih
u seriji filmova Šaolinskog kruga Chang Cheha za Shaw Brothers, u kojima je
mladog Fong Sai Yuka igrao pokojni Alexander Fu Sheng. Početkom devedesetih
liku se vratio Jet Li u filmovima Fong Sai-yuk 1 i 2.
Kuan Tak Hing
Wong Fei Hungov serijal je započeo 1949. sa dva filma
zbirnog naslova The True Story of Wong Fei-hung. Glavna uloga je, naravno, bila
rezervisana za Kuan Tak Hinga, dok je režiju potpisao Wu Pang. Wu Pang je za
Wong Fei Hunga saznao, kao i mnogi, iz pulp novina i shvatio da bi mogao biti
dobar materijal za film. Ubrzo je tražio da mu dostave što više
biografskih podataka o životu Wong Fei Hunga, na šta su oni pristali i poslali
mu punu biografiju. Biografija koju je dobio uglavnom je bila fikcija, ali
sjajan materijal za buduće scenarije.
Wong Fei Hungovi filmovi su vremenom postali industrija za
sebe; reditelji, koreografi, sporedni glumci koji su se godinama smjenjivali na
setovima ovih filmova su formirali nukleus za stvarnje posebnog žanra – kung fu
filma. Veliki broj glumaca Shaw Brothersa i Golden Harvesta su započeli svoje
karijere upravo na Hungovom serijalu.Npr. Lau Tsam, otac Lau Kar Leunga, bio je koreograf u mnogimWong Fei Hungovim filmovima,
dok je Sam Yuen, otac Yuen Woo Pinga, prošao put od statiste do redovnog glumca. Istovremeno, njihova popularnost je prevazišla sve druge žanrove u
kantonskoj filmskoj industriji, a interesovanje se proširilo i na druge zemlje
u okruženju.
Istorijski Wong Fei Hung je rođen, zavisno od izvora, u
periodu između 1847. i 1855. i počeo je da trenira Hung Gar već sa pet godina
uz pomoć svog oca Wong Kei Yinga. Mladi Wong Fei Hung naučio je i vještinu
bagua (osmo-diagramska motka) stvorene od strane legendarnog člana Yang
porodice poznatog u kineskom folkloru kao Wulang (na osnovu te legende je Lau Kar
Leung snimio film The Eight Diagram Pole Fighter). Wulang se zamonašio i prenio
svoje tehnike Lu Acaiu, jednom od originalnih monaha koji su, opet prema legendi,
preživjeli paljenje Šaolina. Lu je zatim prenio tehnike svom učeniku Wong Kei Yingu,
koji je znanje dalje prenosio svojim sinovima (u filmu Lau Kar Leunga Challenge
of the Masters, Wong Fei Hung je tehnike naučio lično od Lu Acaia).
Fei Hungovo sjajno poznavanje borilačkih vještina omogućilo
mu je da obučava vladine trupe u Guangdongu, ali, pošto primanja nisu bila
redovna, odlučio je da dodatno zarađuje kao iscjelitelj (korišćenje raznih trava su čest detalj u njegovim filmovima). Kao mali, putovao je sa ocem po
provinciji prodavajući lijekove na bazi trava i demonstrirajući svoje bagua
tehnike, što je oduševljavalo publiku na trgovima na kojima je nastupao. Već sa
dvanaest godina, postao je lokalna senzacija. Na jednom od nastupa porazio je
starijeg dječaka iz lokalne škole borilačkih vještina, što je dodatno učvrstilo
njegov status (ovaj događaj, kao i njegove avanture i putovanja sa ocem su
prikazani u Yuen Wo Pingovom filmu Iron Monkey). U to vrijeme je usavršio i očevu
tehniku „udarac bez sjene“ (wuxing jiao) koja će kasnije biti dosta
eksploatisana u filmovima od strane Kuan Tak Hinga. U Fei Hungovoj biografiji
su detaljno opisane njegove avanture od djetinjstva, tinejdžerskog doba, pa do
zrelog doba, koje su, u većini slučajeva, bile predlošci za filmove. Wong Fei
Hung je preminuo, opet zavisno od dva izvora, 1920. ili 1924. ostavivši iza
sebe legendu koja će vremenom biti samo dopunjivana.
Popularnost su stekli i neki od njegovih učenika, kao npr.
Lam Sai Wing (popularni Butcher Wing), koji je kasnije osnovao svoju školu za
borilačke vještine nastavljajući Hungovu tradiciju. Lam Sai Wing je jedini od Wongovih učenika po kome je
snimljen film izvan serijala filmova o Wong Fei Hung (već pominajni Yuen Woo
Pingov The Magnificent Butcher, sa Sammo Hungom u glavnoj ulozi).
U periodu između 1949. do danas teško je izbrojati koliko je
tačno snimljeno filmova o Wong Fei Hungu. Sa Kuan Tak Hingom u naslovnoj ulozi postoji ukupno
77 naslova iz originalnog serijala, ne računajući kasnije filmove, kao i veliki broj serija u kojima je Hing takođe glumio Fei Hunga,
što premašuje brojku od 100. Samo 1956. godine izašlo je dvadeset pet filmova,
u prosjeku više od dva mjesečno.
Wong Fei Hungov serijal je predstavljao realističan pogled
na borilačke vještine u poređenju sa fantastičnim wuxia avanturama koje su tada bile dominantne. Specijalni
efekti u wuxia filmovima su izvođeni na razne načine, od upotrebe štapa i
kanapa, trampolina, do direktne animacije, što se vizuelno vrlo razlikovalo od
Hungovih filmova. Likovi u wuxia filmovima su imali mogućnost levitacije,
prkosili su zemljinoj teži, skakali desetine metara u vazduh, te se
pojavljivali i nestajali kad požele. Svega toga nije bilo kod Wong Fei Hunga.
Od ovih filmova je i započela tradicija “realne borbe” na filmu, koja će svoj
vrhunac doživjeti početkom sedamdesetih sa pojavom Bruce Leeja. Prvi filmovi u seriji su prikazivali borilačke vještine
jedinstvene na jugu, kao što su tehnike Tigra i Ždrala i borbe sa motkom
tehnikom Wulanga, za koje je bilo neophodno posebno umijeće. Tradicionalna
borba rukama prevedena na film dobila je svoje tehnike kao što su Hung Pesnica (tradicionalni
Hung Gar) i udarac bez sjene (wuxing jiao), kao zaštitini znak pravog Wong Fei
Hunga. Međutim, serijal nikada nije koristio specijalne efekte bilo
koje vrste, a to je bila ključna razlika u odnosu na wuxia filmsku tradiciju.
U serijalu su se prikazivali kantonski festivali, posebni
običaji juga, tradicionalna umjetnost liječenja biljem kao Hungov specijalitet,
takođe igra sa lavovima na ulicama kao poseban dio tradicije Kantona. Igra sa
lavovima kao simbol zajedništva i blagostanja je često izvodio
Kuan Tak Hing lično.
Zaplet većine filmova u serijalu bi počinjao u apotekarskoj
radnji koju je držao Wong Fei Hung, a koja je služila i kao njegov prostor za
vježbanje u koju bi dolazili razni klijenti tražeći lijekove ili moleći za
pomoć. U apoteku su svraćali i izazivači iz rivalskih škola, kao i majstori iz raznih
provincija, ali ih je Hung uvijek uspijevao savladati svojom vještinom ili
intelektualnom superiornošću. U The Magnificent Butcheru, postoji sjajna scena
kada Kuan Tak Hing u ulozi Wong Fei Hunga pobjeđuje suparnika iz rivalske škole
kaliografijom.
Fokus u filmovima je uvijek bio na nekoliko ključnih elemenata: prvo,
odnos učitelj – student, gdje se uvijek poštovala hijerarhija i autoritet Fei
Hunga, zatim kung fu tehnike koje su upražnjavali uglavnom muški učenici –
ženskih likova je bilo malo i nisu praktikovale kung fu i treće, možda i najvažnije, rivalitet između
različitih škola, prije svega, odnos između Wong Fei Hunga i glavnog negativca Sek
Kina. Sek Kin, vjerovatno najpoznatiji negativac u žanru (igrao čuvenog Hana,
glavnog "zloću" u Enter the Dragon), kao i Kuan Tak Hing, jako dobro je poznavao
borilačke vještine.
Kako je Kuan Tak Hing stario, tako je lik Hunga postajao
temeljniji i više filozofski nego borilački orjentisan. Nije odustajao od
konfučijanskog principa i hijerarhijskih odnosa, kao i korišćenja borilačkih vještina kao
sredstva a ne cilja, ali je mnogo manje koristio pesnice nego u prethodnim
filmovima.
Sredinom sedamdesetih bila je neophodna nova krv koja bi
redefinisala lik i pristupila mu na nov i drugačiji način. To se i desilo pojavom
Jackie Chana i Yuen Woo Pinga koji su legendu potpuno izokrenuli naopačke i od Fei
Hunga napravili pijanduru koja je samo pod dejstvom alkohola u stanju da se
bije. Drunken Master je bio debitantsko
ostvarenje Yuen Woo Pinga i do tada najveći komercijalni uspjeh Jackie Chana.
Publika je reagovala iznenađujuće pozitivno, nimalo ne zamjerivši što se
njihova legenda predstavlja u ne baš konfučijanskom maniru. Drunken Master je
započeo niz filmova koji su u drugačijem svjetlu predstavili mladog Wong Fei
Hunga (petnaest godina kasnije Chan je ponovo igrao Hunga u nastavku
Drunken Master II). Wong Fei Hung je, uslovno rečeno, vraćen korijenima tek
početkom devedesetih, kada je Tsui Hark napravio serijal Once Upon a Time in
China, prikazavši mladog Fei Hunga (igrao ga je Jet Li) u mnogo ozbiljnijem
svjetlu.
Prvi Shaw Brothersov film sa Wong Fei Hungom bio je The
Master of Kung Fu iz 1973. godine, a Hunga je glumio Gu Feng. To je ujedno bio i prvi
film Wong Fei Hunga na mandarinskom. Ideja je bila da se Gu Feng, inače
sjevernjak, promoviše kao novo lice Hunga, te da se napravi serijal filmova po
ugledu na stari serijal iz pedesetih. Eksperiment sa Gu Fengom je propao iako
je snimljen još jedan film The Rivals of Kung Fu (1974), a zatim je uslijedio Golden Harvestov odgovor sa The Skyhawk (1974), ponovo sa Kuan Tak Hingom.
Lau Kar Leung, kao nasljednik svog oca Lau Tsama, koji je bio učenik Butcher Winga – najpoznatijeg
Wong Fei Hungovog učenika i posljednjeg u nizu baštinika Hungove borilačke
tradicije, pokušao je predstaviti Hunga na svoj način u filmovima Challenge of
the Masters (1976) i Martial Club (1981). Zanimljivo je da su u Shaw Brothersi
odbili Kuan Taka jer su ga smatrali prestarim za ulogu, mada je on bio u sjajnoj formi i za Golden Harvest
sve do početka osamdesetih redovno igrao Fei Hunga, doduše u sporednim ulogama (The
Magnificent Butcher, The Magnificent Kick, Dreadnought). Preminuo je 1986. u 81. godini života.
Zaostavština filmskog Wong Fei Hunga je u popularnoj kulturi
po svemu veća od naslijeđa stvarnog Fei Hunga. Filmski Wong Fei Hung je
bio prototip narodnog heroja i personifikacija nacionalnog xia u
kinematografiji, postavivši standard za kasnije nacionalne heroje koji su ovjekovečeni na filmu poput Huo Yuanjia (Jet Li u Fearlessu) ili
Chen Zhena (kojeg su igrali Bruce Lee u Fist of Fury, kasnije i Donnie Yen).
Na kraju, The Skyhawk je, ne računajući Jackieve i Sammove
parodije, sigurno najbolji Wong Fei Hungov film sa Kuan Tak Hingom. Ako volite
slapstick komedije gledajte Drunken Master II, a ako ste više za ozbiljniji
pristup, onda je ovaj film najbolji uvod u druženje sa Wong Fei Hungom.
No comments:
Post a Comment